Als je door een telescoop kijkt, kun je dan "door de tijd" kijken?

Ofwel negeer je de afstand voor een deel in lichtjaren etc.? zou je dan dus twee keer een vallende ster kunnen zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Een telescoop zal zorgen dat je zwak licht toch kunt zien.
Op die manier zie je dus sterren die verder weg staan en kijk dus 'verder terug in tijd'. De tijdstip dat alle licht bij ons aankomt is het zelfde en die verander je niet met een telescoop. De tijd wat het licht er over duurt om bij ons te komen is afhankelijk van de afstand van de telescoop.

Het beste antwoord

Nee, of het licht nou direct door jouw ogen opgevangen wordt of eerst via een telescoop gaat maakt niet uit, het licht heeft er vanaf de bron even lang over gedaan. En een "vallende ster" is iets dat in onze atmosfeer gebeurt, dus het moment van de gebeurtenis en van de waarneming liggen al heel dicht bij elkaar (fractie van een seconde).

Toegevoegd na 28 minuten:
Een ster (of sterrenstelsel, nevel, etc) die op 10 lichtjaar staat, zul je dus wel zien zoals die 10 jaar geleden was, omdat het licht er 10 jaar over doet om jouw telescoop (of jouw ogen) te bereiken.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat van die vallende ster was meer als voorbeeld bedoeld. maar bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook al zijn er verschillende bronnen met verschillende afstanden (dus ook met verschillende tijden dat het licht er over doet om die afstand af te leggen) zal een telescoop hieraan niks veranderen, een telescoop veranderd de afstand niet.
gvrox
10 jaar geleden
Precies.