hoe groot moeten zwarte gaten worden. Voordat ze niet oplossen?

bij de LHC in genéve, kunne met een experiment kleine zwarte gaten ontstaan.
Die zo klein zijn dat ze vanzelf weer oplossen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zwarte gaten lossen niet op,ze bestaan bíjna oneindig lang:
stellaire zwarte gaten,met minimaal ~ 3 zonsmassa's of meer, zullen pas na ~ 10^66 jaar "verdampen" ,doordat ze energie verliezen ,de zgn. Hawking-straling.(naar de beroemde Britse theoretisch fysicus Stephen Hawking).

(Galactische) supermassieve zwarte gaten (met miljoenen tot zelfs miljarden zonsmassa's ) ,doen er ~10^100 (=
1 googol) jaar over om volledig te verdampen.

Hawkingstraling wordt gevormd door zgn. quantumfluctuatie=deeltjes die constant gevormd worden in het vacuüm,tesamen met hun anti-deeltjes,welke zichzelf weer annihileren(i.e. vernietigen) in de tijd,toegelaten door het Onzekerheidsprincipe (Werner Heisenberg).
De deeltjes bestaan dus uit "imaginaire"energie,die de thermodynamische wet van het behoud van energie onmetelijk kort verbreken.

Wanneer dit gebeurt op een cruciale afstand van een zwart gat,kan b.v. het anti-deeltje in het zwarte gat vallen en het andere deeltje ontsnappen: dit heet dan Hawking-straling.

Het zal dus nog zéér lang duren,voordat álle zwarte gaten "verdampt" zullen zijn.

Dan begint de geleidelijke "ontrafeling" van de tijdruimtelijke structuur van ons heelal zélf: dit proces duurt ~10^120 jaar (= 1 vigintiljoen jaar),het uiteindelijke einde van het universum.

Waarschijnlijk vindt er dan (is nog zéér hypothetisch) een quantumfluctuatie plaats,waarbij een lagere energietoestand wordt bereikt: het quantumvacuüm wordt hierdoor instabiel en mogelijk zou dit de oorzaak kunnen zijn van een nieuwe Oerknal en dus het ontstaan van een nieuw universum.

Toegevoegd na 3 minuten:
toevoeging:

de mini-zwarte gaten waar jij over spreekt,bestaan zó enorm kort,slechts femtosecondes (biljardsten van een sec.),dat deze inderdaad relatief zo kort energie bezitten,dat ze eigenlijk ogenblikkelijk,nadat ze door de LHC zijn gecreëerd,weer verdwijnen.

Er is dus absolúút geen gevaar dat de Aarde wordt "opgeslokt" door dergelijke uiterst kort bestaande mini-zwarte gaten.

Dergelijke verhalen ,soms gecreëerd door de (sensatie-)pers, zij écht Broodje-Aap-verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De veronderstelling dat er zwarte gaten zouden kunnen ontstaan is gebaseerd op een hardnekkig onjuist gerucht. een van de huidige onderzoekers bij het lhc experiment heeft uitgerekend dat de energie die vrij komt van de gegenereerd botsingen veel lager is dan de energie die bij de atomaire splijting in de zon plaats vind. Alleen al het feit dat de zon geen zwart gat is, geeft al aan dat er geen problemen te verwachten zijn.

Uitgebreid in het engels: http://www.qatarliving.com/node/966375

Toegevoegd na 13 minuten:
“The energy of the sun's cosmic rays has been found much more than that of the cosmic rays from particle collision,” he says. “As there is no black hole in the sun, it is unlikely that there will be a black hole when subatomic particle beams collide at very high energy inside the circular accelerator.”

Read more: http://www.qatarliving.com/node/966375#ixzz14n1T7wfW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De veronderstelling dat een zwart gat oplost, is incorrect.
De zwaartekracht binnen een zwart gat, is zo groot, dat alles wat zich eromheen bevind, opgeslokt word als ware, door het zwarte gat.
Een zwart gat genereerd hierdoor alleen maar meer energie, en zal daardoor alleen maar in omvang toenemen.
Als zwarte gaten in elkaars aantrekkingskracht komen, zal dit leiden tot een dans, een samenspel van krachten.
Dit beïnvloed tevens de omliggende stelsels, waardoor deze van baan veranderen.
Mocht een zwart gat te prooi vallen aan een ander sterker zwart gat, dus opgeslokt worden, zal deze alleen maar meer en meer energie generen.
Daar we tot op heden, zo`n samensmelting nog niet hebben kunnen vastleggen, en dit alles gebaseerd op onze huidige natuurwetten, is onbekend wat er dan exact zou gebeuren.
In de nabijheid van ons zonnestelsel, bevind zich ook een zwart gat, en de voorspelling is, dat deze van invloed gaat zijn, op onze omwentellingen die wij nu maken om de zon heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe verdampen ALLE zwarte gaten. Echter, al gauw loop je tegen tijden aan die de huidige duur van het heelal verre overtreffen. Een zwart gat met de massa van onze zon zal er bv. 2,1 x 10^67 jaar over doen om te verdampen. Als ie ondertussen materie invangt (niet onwaarschijnlijk) nog langer.