Welk ijs brandt er op de planeet in het bijgevoegde plaatje ?

Eén van de plaatjes op de site http://www.dailydawdle.com/2013/03/18-awesomely-cool-space-facts-18-pics.html stelt dat er op 33 lichtjaar van de aarde een planeet is die volledig bedekt is met brandend ijs.

Dat zal wel geen waterijs zijn, maar ik ben benieuwd naar welk ijs er dan wél brandt en hoe dit in stand gehouden wordt. Is er b.v. een soort van kringloop ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
1.4K
Jaspro101
10 jaar geleden
ik weet hier helaas zelf niks van, maar dit heb ik gevonden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Methaanhydraat

Het beste antwoord

Ze hebben het hier over de planeet Gliese 436 b
Het onderscheid zich van andere planeten omdat hier bijna geen methaangas aanwezig is. Echter wel heel veel water (gewoon H2O).

De oppervlakte temperatuur van de Neptunus-achtige planeet zit op zo'n 450°C. Veel hoger dan dat verwacht mocht worden omdat de ster niet zoveel energie zou geven. Dus er wordt een interne warmtebron verwacht.
Ondanks de hoge temperatuur, was er wel vast water aanwezig door de enorme druk door de zwaartekracht. Daardoor was de naam van Branded Ijs gekomen. Echter, later bleek ook dat de buitenste laag helium en waterstof was. Dat is hetgeen wat veel gemakkelijker brandt (het waterstof).
Thecis
10 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Helemaal super !!!
Bedankt.