Een zwart gat wordt geboren wanneer een object de inwaartse druk van zijn eigen zwaartekracht niet meer kan weerstaan. Vele objecten (inclusief onze aarde en zon) zullen nooit zwarte gaten worden. Zij hebben niet voldoende zwaartekracht om de atoom- en kernkrachten in hun binnenste te overwinnen. Deze bieden weerstand aan de inwaartse druk. In zwaardere objecten wint de zwaartekracht echter uiteindelijk wel.

Stellaire zwarte gaten worden met een knal geboren. Zij ontstaan wanneer in een hele zware ster (minstens 25 keer zwaarder dan onze zon) de nucleaire brandstof is opgeraakt. De ster explodeert dan als een supernova en er blijft een zwart gat over. Het gat is gewoonlijk slechts enkele malen zwaarder dan onze zon doordat de explosie de meeste stermaterie heeft weggeblazen.

We weten minder goed hoe de superzware zwarte gaten in de kernen van sterrenstelsels ontstaan. Ze zijn veel zwaarder dan stellaire zwarte gaten. één mogelijkheid is dat supernova explosies van zware sterren in het vroege heelal stellaire zwarte gaten vormden die vervolgens in de loop van miljarden jaren uitgroeiden tot superzware gaten. Een stellair zwart gat kan snel groeien door het opslokken van nabij gas en sterren, die in de kern van een stelsel in overvloed aanwezig zijn. Zwarte gaten kunnen ook groeien door samen te smelten met andere zwarte gaten die het centrum passeren tijdens botsingen met andere sterrenstelsels. Sterrenkundigen onderzoeken deze en andere scenario's aan de hand van waarnemingen en computersimulaties.