Waarom wordt altijd naar wate gekeken als men onderzoekt of er op andere planeten leven is?

Is het niet mogelijk dat andere wezens op een andere planeet zichzelf op andere manier in leven houden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

Omdat water, naar onze mening, een essentiele voorwaarde is voor leven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij, hier op aarde, kennen geen leven zonder (vloeibaar) water. Het zou heel goed kunnen zijn dat leven zonder (vloeibaar) water wel bestaat, maar de vraag is of wij dan in staat zijn om dat te herkennen überhaupt. Dus zoeken naar in de basis bekende vormen van leven (namelijk dát leven waar water een belangrijke rol bij speelt) is het meeste kansrijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Water is naar de mening van de onderzoekers de basis voor alle leven,en levensvormen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Water wordt op aarde gezien als een van de eerste levensbehoefte, zonder water geen leven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van water wéten we dat het leven mogelijk maakt. Het is inderdaad mogelijk dat er levensvormen kunnen bestaan die zonder de aanwezigheid van water zijn ontstaan, maar dat weten we niet.

Die levensvormen zelf kunnen we niet opsporen, de aanwezigheid van bepaalde stoffen (bijvoorbeeld H2O) wel. Maar naar welke stof zouden we dan moeten zoeken? We weten immers niet welke (en zelfs of een) andere stof dan water leven mogelijk maakt.

De enige basis voor onderzoek die we hebben, is de stof waarvan we wél weten dat die leven mogelijk maakt, omdat die óns leven mogelijk maakt. Daarom wordt er gekeken naar de aanwezigheid van water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wetenschap gaat ervan uit dat water de basis is voor alle levensvormen, er wordt zelfs beweerd dat het eerste leven uit het water is gekomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er wordt niet alleen naar water gekeken, toekomstige telescopen die op zoek gaan naar buitenaards leven zullen vooral op zoek gaan naar "biomarkers" zoals Ozon. Biomarkers zijn stoffen in een planeetatmosfeer die duiden op de aanwezigheid van leven. Ozon bijvoorbeeld kan alleen ontstaan als er voldoende zuurstof in de atmosfeer aanwezig is, wat duidt op leven.

Helaas hebben we nog geen telescopen die die dit soort biomarkers kunnen vinden, en kunnen we leven op andere planeten dus niet waarnemen. Maar wat we wel kunnen is berekenen of op een planeet vloeibaar water kan bestaan. Vloeibaar water is een voorwaarde voor leven zoals wij dat kennen, en momenteel het enige wat we kunnen zeggen over de mogelijkheden van buitenaards leven.

Natuurlijk is het mogelijk dat leven niet water-gebaseerd is, maar we weten het gewoon niet. En dus zoeken we eerst naar wat we wel weten, namelijk naar leven zoals wij dat kennen en dat heeft vloeibaar water nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom het aannemelijk is dat de kans groot is dat buitenaards leven ook op water is gebaseerd heeft te maken met de chemische eigenschappen van H2O die het ideaal geschikt maken. Lees even de link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is niet zo dat men leven op andere basis dan het onze uitsluit maar het wordt ineens een stuk moeilijker te herkennen.

Zelfs met 'carbon based life' dat afhankelijk is van zuurstof en water is er nog geen enkele garantie dat het leven op een andere planeet genoeg op het onze lijkt om voor ons herkenbaar genoeg te zijn om te kunnen vinden met bijvoorbeeld een robot.
Sommige afleveringen van Star Trek laten dit probleem heel mooi zien.

Voor leven zoals wij dat hier kennen is water nodig. Op Aarde is dat voorwaarde nummer 1. En in theorie zou je water voor andere vormen van leven door andere stoffen kunnen vervangen maar dan is maar de vraag of we überhaupt in staat zouden zijn het als leven te herkennen. Voorlopig zoeken we dus naar water en naar leven dat we kennen en kunnen herkennen. Dat is al moeilijk genoeg.