De aarde werd, samen met de zon en de andere planeten daaromheen, gevormd uit een zich samentrekkende wolk van gas en stof. Voor het beantwoorden van de vraag waarom de aarde rond is, kunnen we het beste kijken naar het stadium waarin ze vloeibaar was. Dan is de vorm gemakkelijk te beïnvloeden. En dat beïnvloeden gebeurde door de zwaartekracht. De zwaartekracht is de aantrekkende kracht die ervoor zorgt dat de aarde rond de zon draait, en de maan plus allerlei satellieten weer rond de aarde. Als die kracht er niet was er zouden de astronauten met hun ruimtecapsule het heelal in verdwijnen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Die zwaartekracht (of gravitatiekracht) zorgde er nu voor dat de jonge, vloeibare aarde een ronde vorm kreeg. Dat komt doordat de aantrekkende krachten het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken. Denk even aan honderd knikkers op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je echt geen vierkant krijgen, of een driehoek. Je krijgt een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn óók rond, al is de oorzaak van de samentrekking daar anders. Als zo'n regendruppel nu afkoelt, houdt hij zijn ronde vorm en krijg je ronde hagelstenen. Zo ging het ook met de aarde, toen die afkoelde. En precies zo ging het met de andere planeten.

(meteoren hebben grillige vormen overigens....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je zeer! Ik ben benieuwd ook naar andere antwoorden ! En toch, waarom in heele universum bestaat alleen deze rond form ? Volgens mij heeft hier niets met de zwaartekracht mee te maken! In iedere geval dank je wel voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
miss moet je te tekst nog een keer lezen ? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad is heel duidelijk! Sorry,heb ik niet met volle aandacht de tekst gelezen! Nog een keer ,bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd, je hebt me overtuigd!

Andere antwoorden (2)

Ik gok, omdat de aantrekkingskracht van een lichaam rondom hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze niet rond zouden zijn zou de zwaartekracht ze naar beneden trekken en uit hun baan schieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zecht,dat de zwaartekracht werkt alleen bij ronde universum lichamen?