Waarom denkt men dat het heelal een ellipsvorm heeft?

Waarom denkt men dat. Alles dijt toch met de snelheid van het licht uit dan dijt de ene kant toch niet sneller uit als de andere.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je aanname dat het heelal uitdijdt met de lichtsnelheid is niet goed. Het heelal dijdt steeds sneller uit en dat gaat ook sneller dan de lichtsnelheid. Dat kan omdat het de ruimte is die uitdijdt. Die is niet gebonden aan de limiet van de lichtsnelheid.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@HarryBiesenbroek
"Je kunt ook niet alsmaar rechtdoor vliegen tot je de rand van het heelal bereikt, want er zijn geen rechte lijnen in het heelal. Je komt na miljarden jaren weer terug op je beginpunt." Hey da's nieuw voor mij ! Met name die laatste zin. Heb je wellicht wat bronnen voor mij zodat ik me er eens in kan verdiepen ?

Antwoorden (3)

De waarnemingen kloppen wel, als wordt aangenomen dat het zichtbare heelal een beetje ellipsvormig is (een procent langgerekter dan een bol), zo becijferen de Italianen. Hoe die vorm dan zou ontstaan, is onduidelijk. Misschien is er een magnetisch veld in de kosmos, of zit er een foutje in het weefsel van de ruimtetijd, opperen zij.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Als een waterdruppel uit de kraan valt, dan oscilleert hij tussen wat lenggerekter en ellipsoide vorm. Misschien doet het heelal dat ook wel.
Ik denk dat je het plaatje bedoelt van de achtergrondstraling van het heelal. Die zie je deze dagen overal in de media omdat er bewijs gevonden is voor de Oerknal. Maar dat ovale plaatje is een projectie op een plat vlak van het driedimensionale heelal waar jij midden in zit. Net zoals in een atlas de aardbol wordt weergegeven op een plat vel papier. Daardoor is de aarde nog geen rechthoek, maar blijft in ´t echt gewoon een bol.
De echte vorm van het heelal is overigens moelijker te begrijpen. Het is geen glazen bol gevuld met sterrenstelsels en daarbuiten nog meer lege ruimte. De ruimt waarin het heelal uitdijdt, wordt gecreeerd tegelijk met de uitdijing en door die uitdijing zelf. Buiten het heelal is geen ruimte en tijd zoals wij die bedoelen. Je kunt ook niet alsmaar rechtdoor vliegen tot je de rand van het heelal bereikt, want er zijn geen rechte lijnen in het heelal. Je komt na miljarden jaren weer terug op je beginpunt. Zoiets als op het aardoppervlak, maar dan heel anders…
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eigenlijk denkt men dat dan ook niet. Men gaat ervan uit dat geheel volgens jouw redenering het ding rond is. Maar ook bijvoorbeeld dat er bij het ontstaan evenveel materie als antimaterie is gevormd, en dat we dus nu eigenlijk helemaal geen materie zouden moeten zien. Dat zien we wel door een quantumfluctuatie, waardoor er net een heel klein beetje meer materie als antimaterie is ontstaan. Er was dus een noodzaak voor een theorie om onze waarnemingen te kunnen rechtvaardigen. Nu blijkt misschien uit waarnemingen dat we niet helemaal perfect rond zijn. De knappe koppen hebben vandaag weer wat te doen,,, bedenk een theorie, en probeer die te falcificeren, wetenschap.