Als de maan tussen de aarde en de zon staat verwijderd hij zich dan van de aarde richting zon? zo ja hoeveel?

Gedurende springtij komt het water omhoog. Hoeveel? misschien enkele meters? Maar gaat de maan dan ook enkele meters richting de zon? Maw hoeveel wijkt dan de baan van de maan af?

9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De afstand tussen maan en aarde fluctueert enigszins. Gemiddeld genomen verwijdert de maan zich langzaam van de aarde (Ongeveer een centimeter per jaar? Even opzoeken!).
Beide soorten beweging zijn niet wat jij waarschijnlijk bedoelt. Een kort antwoord op jouw vraag zou dus zijn: Nee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die fluctuatie wordt veroorzaakt doordat de baan van de maan om de aarde geen cirkel is, maar een ellips.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De afstand tussen de Maan en de Aarde neemt met ongeveer 4cm per jaar toe. De reden voor de toename is dat de Maan impulsmoment wint uit de rotatie van de Aarde.
In het Aarde-Maan-systeem wordt impulsmoment overgedragen van de rotatie van de Aarde naar de baanbeweging van de Maan. Het gevolg is dat de Aarde langzamer gaat roteren en de baan van de Maan groter wordt. De wisselwerking die de twee koppelt en de uitwisseling van impulsmoment mogelijk maakt is de getijdenwerking tussen de Aarde en de Maan.

Springtij ontstaat doordat de aarde en de zon en de maan op een lijn staan maar heeft hier niet meer invloed op dan gewoon tij. De maan beweegt zich ook niet meer naar de zon toe, maar verder van de aarde. Dat zijn twee verschillende dingen. Als de maan namelijk verder van de aard staat en de aarde staat tussen de zon en de maan is de maan ook weer verder van de zon dan voorheen.