Welke minimale diameter moet een ruimte- object hebben om bolvormig te zijn ?

Indien mogelijk ook specificeren ...bijv . steen-gasbol

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Dat moet ergens tussen de 500 en 900 km zijn. Planetoïde Vesta is ca 500 km in diameter en bijna rond. Het is meer een ronde aardappel. Ceres (de grootste planetoïde in ons zonnestelsel heeft een diameter van ca. 900 km en is bolvormig. Precies is het niet te zeggen omdat de vorm ook afhankelijk is van de samenstelling van het hemellichaam.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dit is Vesta :
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om bolvormig te kunnen zijn moet een ruimteobject ook bestaan uit zich daartoe lenend materiaal om tot die bolvormigheid te komen. Met een stuk hoek ijzer zal dat wellicht niet lukken. Maar met afgekoelde gasvormige toestanden zou er wel eens een bolvormig model kunnen ontstaan. Als tenminste het uithardingsproces niet leidt tot bijvoorbeeld iets hards als ijzer. Onder de werking van wind en aantrekkingskrachten naar binnen en naar buiten kunnen de scherpe kantjes verdwijnen met een bolvorm als resultaat. Het moet mijns inziens wel voldoende massa hebben om onder invloed van alle (G)krachten de zaak bij elkaar te houden. Maar of dat 100 km moet zijn of 10 centimeter weet ik niet te duiden.