Waarom staat de poolster altijd boven de noordpool?

Toegevoegd na 49 minuten:
de poolster staat altijd boven de noordpool maar de rest van de sterren bewegen voortdurend.
waarom de poolsterf dan niet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Dat komt omdat de poolster recht boven de Noordpool staat, precies boven de draaias van de aarde.

Toegevoegd na 52 minuten:
Dat komt omdat de aarde beweegt en niet de sterren, als jij een rondje om je eigen as draait, dan veranderd de plek waar de deur zit, maar als jij recht onder een lamp staat, dan blijft die lamp op dezelfde plek, zo zit dat ook met de Poolster en de Noordpool.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die poolster staat zó ver weg, dat de het rondje dat de aarde om de zon draait een verwaarloosbaar effect op de kijkhoek heeft. Zomer of winter maakt niet uit.
Reddie
10 jaar geleden
Mooie vergelijking. Plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt beiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
... wel met de toevoeging dat sterren wel degelijk bewegen (rond het centrum van een sterrenstelsel)...
De aarde draait om een as die door Noord- en Zuidpool gaat. Door dat draaien zien we ieder moment een andere stand van sterren, zon, planten en maan. Omdat de Poolster (bijna) op de aardas ligt en heel ver weg, zien we de Poolster niet van plaats veranderen. Zo kun je 's nacht bij onbewolkt weer het Noorden vinden. Je kunt het vergelijken met het volgende: Je staat in een grote kerk en ziet precies boven je een haak in het plafond. Als je een beetje verdraait op dezelfde plek zie je alles van plaats veranderen maar niet de haak aan het plafond. Ik voeg een foto toe van een tijdopname van sterren rond de Poolster. Je ziet alle sterren als deelcirkels, ze verplaatsen zich, behalve de Poolster in het midden. Overigens zie dat deze zich ook een klein beetje verplaatst.