Overdag is de maan nog steeds zichtbaar. Maar het licht dat van de maan af komt (weerkaatst zonlicht) is relatief zwak. Tijdens de nacht kan het de maan de aarde nog steeds behoorlijk verlichten, maar overdag is het licht zeer zwak (in vergelijking met de zon).

Waarom is dat van belang? Omdat de maan niet sterk genoeg schijnt om de lucht "niet meer te zien. Of anders gezegd, je zal de lucht zien voor de maan, waardoor je een blauwe waas voor de maan ziet overdag. Zeker als er wat kleine wolken voorbij komen (die dan voor de maan zitten), kan het lijken alsof die achter de maan doorgaan.
Ik kan mij zo voorstellen dat je dit als een "doorzichtige" maan kan ervaren.
Thecis
een maand geleden
Het rode licht in het zichtbare spectrum wat geabsorbeerd wordt door onze atmosfeer geeft ons de blauwe lucht, je ziet dat het weerkaatste licht van de maan ook een blauwachtige gloed geeft in vooral de donkere gebieden van de maan, het is samen met de blauwige waas in de lichtere gebieden wat de illusie versterkt dat de maan 50% transparant is geworden.
een maand geleden