Wat voor categorieën zij er als we spreken over Zonnestormen?

ik heb zelf moeite met het vinden van een site met duidelijke informatie over dit onderwerp.

Ik heb al wat gelezen over zonnestormen en kwam daar x 1,4 - klasse tegen. Dit zegt me weinig en zou graag uitleg willen wat deze en andere klasse zonnestormen betekenen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Ook zal ik graag willen weten welke klasse zonnestorm schade aan kan richten aan elektronica op het aardoppervlak en in welke maten.
kan er brand ontstaan.

En nog wat specifieks:
Wat zal een persoon met een pacemaker ernstig gevaar kunnen lopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Zonnestormen zijn massaexplosies van geladen deeltjes, die met grote snelheid vanuit de zon vertrekken. Ze zijn geclassificeerd naar de mate waarin ze invloed op aarde hebben. De klassen zijn A, C, M en X. In deze volgorde worden de sterkte steeds een factor 10 groter. A en C zijn te zwak voor een merkbaar effect op aarde. Uitbarstingen van de M klasse kunnen in de poolregio’s korte radiostoringen veroorzaken en in de ruimte stralingsstormen die een gevaar kunnen vormen voor astronauten. De X-klasse vlammen zijn weer 10 x krachtiger. Dit zijn uitbarstingen die op de aarde voor het uitvallen van radioverbindingen en van elektriciteitscentrales kunnen zorgen.De meest krachtige vlam die ooit werd gemeten was in 2003, tijdens het vorige zonnemaximum. Deze vlam was zó hevig dat de sensoren op tilt sloegen en bleven steken bij X28. Gelukkig was deze vlam niet direct op de Aarde gericht. X2 is weer 2 maal zo sterk als X1, dus X28 is volgens mij 2,8 maal zo sterk als X1( X10)
Meer objectief worden de zonnevlammen ingedeeld aan de hand van de uitgestraalde energie (watt per vierkante meter in golflengten tussen 1 en 8 ångström). Zonnevlammen van klasse X geven een energie af van meer dan 10^-4 W/m2, klasse M tussen de 10^-4 en 10^-5 en klasse C tussen 10^-5 en 10^-6 W/m2. Iedere klasse loopt van 1 tot 9, dus bijvoorbeeld C1 tot C9.