In de astronomie is de zonneradius een lengte-eenheid waarmee je de grootte van sterren kan uitdrukken.
Een zonneradius is 695.500 km (1 R☉)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonneradius

De diameter van de zon is 1,392 miljoen km met een onzekerheid van 130km
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon
Als men ervan uitgaat dat de diameter van de Polaris 46maal de diameter van de zon is, dan komt men op een gemiddelde van 64miljoen kilometer.

Men gaat ook wel van 45 maal de diameter van de zon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

46 +/- 3 * de diameter van de zon.

Toegevoegd na 19 uur:
Het is erg lastig om de diameter van een ster te meten. Die van de Poolster is bepaald met behulp van de NPOI. De afstand is gemeten met Hipparchos, maar op de een of ander manier is daar nog wat onenigheid over. De combinatie van hoekgrootte en afstand levert de diameter van de ster op. Het zou een bizar gezicht zijn als de zon zo groot was, het zou beteken dat een hoek van 25 graden aan de hemel gevuld is met ster. De onzekerheid in afstand tot de Poolster is een vrij serieus probleem, omdat de Poolster een van de belangrijkste meetlatten in ons melkwegstelsel is. (Een cepheide)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zin heeft een diameter van 695.600 km. Polaris (de poolster) is 46 x de zon
31.993.000 kilometer

Toegevoegd na 3 minuten:
En hij staat 466 lichtjaren bij ons vandaan. Onvoorstelbare afstanden, maar astronomisch gezien erg dichtbij; )

Toegevoegd na 4 minuten:
"De zon" moet dat uiteraard zijn.

Toegevoegd na 44 minuten:
Diameter moet straal zijn!. De opgegeven maten x2 voor de diameters.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yeps, je hebt helemaal gelijk. Scherp.