Als ik het Zwart Gat mee mag tellen zijn het er acht.
Rode Reus
Witte Dwerg
Zwarte Dwerg
Neutronenster
Dubbelster
Nova
Supernova
Zwart gat

Ik heb het niet van mijzelf, maar vond de onderstaande website. Misschien heb je er iets aan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn ook nog veranderlijke sterren. Bij een veranderlijke ster verandert de straling zich met tussenpozen van enkele minuten of uren of dagen, en soms verandert bovendien ook de radius. Ze horen niet in de groep sterren thuis, die een normale, duizenden jaren durende ontwikkeling doormaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
kierkegaard47
10 jaar geleden
Dit is geen kritiek op je antwoord, want ik weet het van een bron komt die je eronder vermeldt, maar ik vind deze indeling ietwat willekeurig. Alle types op 2 na die je vermeldt kunnen gezien worden als stadia in de evolutie van sterren (hoewel het afhangt van de massa of ze door een bepaald stadium gaan). "Dubbelster" is puur een aanduiding van een configuratie van meerdere sterren. 'Nova' is een verschijnsel dat onder bepaalde omstandigheden kan optreden. Er zijn teveel karakteristieken aan sterren om van een vast aantal 'type sterren' te kunnen spreken. Net zoals je niet van 'hoeveel typen mensen zijn er ' kunt spreken, tenzij je van te voren afspreekt welke karakteristieken je mee gaat nemen (ras ? karakter ? talenten? ). Een zinvolle indeling van 'types' sterren zou daarom uit moeten gaan van zulke vooraf afgesproken karakteristieken. Een hoofdkeuze: Op basis van hoe we denken dat de ster in elkaar zit, of hoe ze zich aan ons voordoet ? En dan nog zijn er veel verschillende keuzes. Je zou kunnen kijken naar massa en leeftijd (los of gecombineerd). Je zou kunnen kijken naar helderheid en temperatuur, (herzsprung-russel, een standaardindeling zoals Rene49 ook zegt). Je zou kunnen kijken naar chemische samenstelling (metaalarm/rijk bv. ). Je zou kunnen kijken naar configuraties van sterren. Je hebt sterren die om verschillende redenen veranderlijk zijn (dat kan in de ster zelf zitten, of niet, je hebt ook nog bedekkingsveranderlijken). En ga zo maar door ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kierkegaard,
De Herztsprung heb ik wel gezien, maar ik zag dat de afbeelding uit het boek van Govert Schilling komt en wilde het daarom niet via de site van Marten Driessen gebruiken. Na het lezen van zijn site wist ik nog steeds niet hoeveel soorten sterren er waren. Ik kon er geen chocola van maken. Gefundeerde kritiek is meer dan welkom. Zeker als het van iemand komt waarvan ik aanneem dat hij er veel meer vanaf weet dan ik. Mijn astronomische kennis gaat niet verder dan het noodzakelijke voor de plaatsbepalingen op zee. Het Zuiderkruis met Alfa en Gamma, naast Centaur (niet op het Kanaal). De Polaris en nog een dozijn andere, om poolshoogte te nemen. Alles nog met de sextant. De bemanning is er altjd mee in de juiste haven aangeland. :)
De bekendste indeling van sterren is de classificatie in het Hertzsprung Russell Diagram, waarbij de absolute helderheid van de sterren het uitgangspunt is.
Hierin vindt men de hoofdreeks, rode reuzen, superreuzen en witte dwergen.
Hoewel het natuurlijk eigenlijk ondoenlijk is om grenslijnen te trekken is besloten tot de klassen (soorten?) O, B, A, F, G, K en M.