iemand enig idee waar ik moet kijken om komeet ISON misschien te kunnen spotten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor de antwoorden! ik ga geen beste antwoord kiezen want ik kon met alle 3 wel wat

Antwoorden (3)

Vooralsnog maakt ISON de verwachtingen niet waar en is de komeet nog lang niet zo helder als onderzoekers hadden verwacht. Als ISON ons één ding geleerd heeft, dan is het wel dat kometen onvoorspelbaar zijn. Vandaar dat het de komende weken spannend wordt. Maar wat ISON ook gaat doen, de mensheid zal er getuige van zijn.
Naar verwachting is ISON het helderst in de week voordat en de week nadat deze het dichtst bij de zon in de buurt komt (ervan uitgaande dat ISON de ontmoeting met de zon overleeft). Tegen de tijd dat de komeet het dichtst bij onze aarde in de buurt komt (26 december) is deze al een stuk minder helder geworden.
Als de komeet de ontmoeting met de zon overleeft, zal deze flink opgewarmd zijn en flink wat stof verliezen, waardoor deze een mooie, mogelijk goed zichtbare staart heeft. In het gunstigste geval breekt ISON een klein beetje in stukken, waardoor deze extra materiaal afstoot en nog helderder wordt. Maar ook als ISON vlak voor deze de zon ontmoet, uit elkaar valt, is nog geen sprake van een verloren zaak. Vanaf de aarde is er misschien weinig te zien, maar zonneobservatoria zitten op de voorste rij en kunnen het uiteenvallen van de komeet vastleggen.
Je zal dus blijkbaar naar richting zon moeten kijken,maar zal moeilijk te spotten zijn,je zal naar een zonneobservatorium moeten gaan om wat te zien te krijgen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je duidelijke antwoord. ik had al het idee dat ik richting de zon moest kijken. en het was vanmorgen voor het eerst sinds tijden onbewolkt hier. heb geprobeerd om veilig naar de zon te kijken (digitale camera) maar er was niks te zien. (is het ook eigenlijk nog te vroeg voor) laten we hopen dat hij zijn bezoekje aan de zon overleeft..
De komeet is zichtbaar aan onze ochtendhemel met een helderheid groter dan achtste magnitude tussen 31 oktober en 15 januari, en aan de avondhemel tussen 22 december en 15 januari. Tussen 23 november en 1 december is het object in Nederland en België vrijwel onzichtbaar

Zie de kaartjes in de bijgevoegde link en ook wat gedetailleerdere informatie (bovenstaande is daar ook uit afkomstig)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je op http://www.solarsystemscope.com/ison/ kijkt en naar 'Earth view' switcht (linksboven) dan kun je op elk moment zien waar ISON is en waar je hem kunt kunt zien de komende tijd.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog vergeten te vermelden: het is een interactief model, leuk om mee te stoeien en het traject van ISON van verschillende perspectieven te zien op verschillende tijdstippen.