Dezelfde als die je een half jaar eerder 's nacht kon zien.

Want degene die je overdag niet kan zien ivm met het zonlicht staan vanaf een bepaalde plek op de omloopbaan van de aarde gezien dan ongeveer "achter" de zon.
Een half jaar later is de aarde aan de andere kant van de zon en 'snachts kijk je van de de zon af. Dat is dan per saldo ongeveer de richting waar je een half jaar eerder overdag de zon zag staan.

(Het staat er wat ingewikkeld, maar ik hoop dat het idee duidelijk is)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je bent me voor - ik had hetzelfde willen zeggen.
+
De sterrenhemel lijkt op zicht om poolster heen te draaien. gedurende de nacht komen sterren net als de zon op en gaan onder met als middelpunt de poolster. Als het overdag donker zou zijn, zouden de strerren boven de zon dezelfde zijn als die je snachts kan waarnemen, en de sterren tussen de zon en horizon zie je normaal niet, maar pas weer over een halfjaar. Op de fotos zie je ook welke sterren je nu niet ziet door de zon die je verblind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het internet kun je gratis het programma 'stellarium' downloaden. Een zeer natuurlijke sterrenhemel die op waarheid berust. Zet de tijd op de dagindeling en zet vervolgens de zon uit. Nu zie je welke sterrenbeelden te zien als het overdag donker zou zijn. wandel ook eens door de seizoenen heen dan zul je ook zien dat in elk jaargetijde een andere sterrenhemel te zien is.

Veel plezier met het programma Stellarium.
Ruud