Kan je details van de schaduw van de aarde op de maan zien?!

Voorbeeld: als de mt Everest precies in de hoek ligt dat deze op de maar schijnt.. Kan je dan die berg in de vorm van een schaduw zien op de maan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie vraag, maar nee, dat gaat niet lukken.

Dat heeft twee redenen.

De eerste reden is dat er een atmosfeer rond de aarde zit. Die atmosfeer buigt het zonlicht behoorlijk af. Daardoor heeft de aarde geen scherpe schaduw, maar een geleidelijke overgang van volkomen verlicht door de zon naar volkomen in de schaduw van de aarde. Je kunt dat zien bij een maansverduistering.

De tweede reden is dat de zon een bepaalde grootte heeft. Om een scherpe schaduw te krijgen, moet de lichtbron zo klein mogelijk zijn. Leg maar eens een vel papier op de grond onder de lamp die aan het plafond hangt, en houd je vinger op 20 cm boven het papier. Je zult zien dat de schaduw onscherp is. Als je een kartonnetje onder de lamp bindt met een klein gaatje erin, heb je weliswaar veel minder licht, maar een veel scherpere schaduw - dat komt doordat de lichtbron nu kleiner is.

De lichtbuiging door de atmosfeer van de aarde, en de onscherpte door de afmeting van de zon, zorgen ervoor dat de schaduw van de aarde zó onscherp is, dat je "details" zoals de Mount Everest niet kunt zien in onze schaduw op de maan.
Cryofiel
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
MOOI......... +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en duidelijk; ook +

Andere antwoorden (3)

waarschijnlijk niet, de afstand tussen de aarde, de zon en de maan is groot, heel groot.
pak maar een zaklamp en houd je hand voor het licht, beweeg je hand steeds verder van de lichtbron af en je zult zien dat de randen van de schaduwen slechter worden.

daarbij heb je nog de dampkring wat ook slecht is voor de scherpte, probeer maar eens door een mistbank heen te schijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich zou dit volgens mij mogelijk moeten zijn. Maar het lijkt me heel moeilijk om dat te zien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee daarvoor is de Mount Everest te klein, die berg is "maar" 9 kilometer hoog, dat is in vergelijking van met de doorsnee van de aarde helemaal niets...