Wat gebeurt er als je steeds rechtdoor gaat in het heelal?

Een grote vraag blijft altijd; wat is er buiten het heelal, als het niet al oneindig is?
Nu vraag ik mij af waarom ze geen ruimteschipje simpelweg steeds rechtdoor laten gaan om te kijken waar ze uitkomen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Het heelal is alles, er bestaat niks buiten dit "alles"
Het heelal dijt nog altijd uit en wel steeds sneller. De onmetelijkheid van het heelal wordt daarmee steeds oneindiger!

Oneindigheid wordt hiermee steeds opnieuw gedefinieerd!

wat dat ruimteschipje dus betreft dat zou oneindig lang duren dus dat antwoord zullen we nooit krijgen

Je moet het zo zien als we naar de ruimte kijken, kijken we als het ware terug in de tijd. Als wij dus naar sterren die op 10 lichtjaren afstand van ons staan, kijken we naar de sterren zoals deze 10 jaar geleden waren!
voor sterren die op 1 miljoen lichtjaar van ons staan geldt dus dat we deze zien zoals ze 1 miljoen jaar geleden waren etc. etc.

We kijken dus als het ware naar iets wat misschien allang is uitgedooft, dat maakt het voor mij nog vreemder.

Het heelal is zooooo onmetelijk groot dat wij er geen begrip van kunnen krijgen onze hersenen kunnen het simpelweg niet aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is een grens aan wat ons hoofd zich kan voorstellen. Het grappige is: Oneindig kunnen we ons niet voorstellen. Echter, een einde aan alles kan je je ook niet voorstellen. Er IS een einde aan het heelal. Maar wat er achter komt...

Een ruimtevaartschip rechtdoor laten vliegen heeft geen nut: Je verliest contact met de sonde voor hij de melkweg uit is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het heelal wel oneindig is, dan botsen we ergens tegenaan en zijn we stuk.

Als het heelal niet oneindig is en we hebben geluk (zie hierboven), dan vallen we er vanaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat je oneindig recht door kan gaan. Alles is relatief in het heelal. Wat is rechtdoor gaan? Onder een hoek met 90 graden tov het aardoppervlak vertrekken en dan alsmaar "rechtdoor"?
Het heelal is toch bolvormig dus als je dan evenwijdig aan een lijn zou reizen die evenwijdig loopt aan de grenzen van het heelal zal deze toch altijd min of meer de vorm van een deel van een cirkelboog hebben.

Je zult dus in rondjes gaan reizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recentelijk op NGC gezien dat het zeer waarschijnlijk is dat als je überhaupt alleen maar rechtdoor kunt. Dus zonder een planeet, ster, whatever tegen te komen. Dat je dan uiteindelijk weer terug zou komen op de aarde...

Maar een harde alles verklarende uitspraak durf ik hier niet in te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heelal blijft zich uitbreiden en volgens wetenschappers met de snelheid van het licht. Deze snelheid is de hoogst haalbare snelheid (heb ik ooit geleerd op school). In het beste geval blijf je dus altijd even ver van de rand van het helaal, maar waarschijnlijk moet je af en toe een meteoor ontwijken, dus raak je steeds verder achter op de rand.