Waarom zijn zonnevlekken donker?

De zon is van binnen naar buiten een bol vol explosieve reacties, hoe komt het dan dat de vlekken donker zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In de zon vinden niet veel reacties plaats, alleen in een zone rond de kern is er wat kernfusie, maar per kg zon is dat eigenlijk ongelooflijk weinig. Die hele kleine warmteproductie moet echter wel worden afgevoerd, en als je bedenkt dat het hele Aarde Maansysteem met gemak in de zon zou kunnen ronddraaien is het duidelijk dat er door de gigantische massa van de zon nog heel wat warmte geproduceerd wordt. De hitte van de zon is dus een combinatie van een heel geringe warmteproductie per kg, een ongelooflijke inhoud en een flink oppervlak.
Normaal gesproken is de verdeling van de warmte aan het oppervlak bepaald door convectiezuilen met opwellende hete materie en weer dalende afkoelende materie.
De zonnevlekken zijn plaatsen met een intens magnetisch veld en ze remmen de convectie van het plasma aan het oppervlak, omdat ze de beweging van geladen deeltjes naar het oppervlak verhinderen, ze worden zijdelings afgebogen door Lorentzkrachten. Op deze plaatsen kan de zon zijn warmte dus niet goed kwijt. Omdat de zon uit plasma (geladen deeltjes) bestaat is de natuurkunde wat ingewikkelder dan die voor een warm gas, de zonnevlekken en vlammen zijn daar een uiting van.
De eerste bron is wel een aardige site over convectie met mooie illustraties. Uit het wikipedia artikel begrijp ik dat men denkt over de zonnevlek analoog aan tornado's, die eigenlijk ook ontstaan uit een soort verticale rotatie (rolwolk), maar dan naar het aardoppervlak afbuigen. Op die manier kun je de zonnevlek zien als een omgekeerde tornado, waarvan we alleen het contactpunt met het oppervlak zien. Bij de zon is de drijvende kracht de verschillende rotatiesnelheid van evenaar en polen en oppervlak en kern.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat deze deeltjes minder warm zijn. De zon zelf is ongeveer 6000°C en op het gedeelte van een zonnevlek is dat 4000°C. Door deze temperatuurverschillen zijn de zonnevlekken te zien als donkere stukjes op de zon.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonnevlekken zijn minder warm dan de rest van het oppervlak.