Hoe kan ik mijn apparatuur beschermen tegen een geomagnetische storm?

bij een zonnestorm in 1859 viel het hele telegraaf netwerk uit. als zo'n stom nu zou gebeuren wat zijn dan de gevolgen voor mijn huis tuin en keuken electronica. en hoe kan ik eventuele schade voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Kooi van faraday zal waarschijnlijk wel werken...?

Toegevoegd na 45 seconden:
Dit kan ik wel niet met zekerheid zeggen...

Toegevoegd na 2 minuten:
misschien dat in die kooi van faraday, daar nog iets inzetten, een kistje bijvoorbeeld, en dan nog aluminium folie eromheen!

En een kabeltje dat het verbind met aarde.:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat wordt knap lastig.
De al genoemde kooi van faraday zou misschien kunnen werken. Dan moet ie wel zeer goed geaard zijn.

Want volgens het verhaal sloegen toen de vonken van de telegraaf palen over in de grond. Dat betekend dat er een zeer hoge inductie spanning en of hoge ionisatie geweest moet zijn.

Vooral dat laatste, geioniseerde lucht is nl. stroom geleidend, moet je ook uit de buurt van je apparatuur houden. Dus binnen je geaarde kooi van faraday zal een gesloten kast noodzakelijk zijn.

ps. Ijzer houd laagfrequente magneet straling buiten, een metaal als koper weer hoogfrequent (dmv inductie)

Een goede kooi is dus dubbel uitgevoerd, zowel een laag ijzer als een lag koper...

ps. Zelfs een simpele bliksem inslag in een huis (flat) zorgt er al voor dat de vonken vanuit de binnen staande TV in het tapijt overslaan....oog getuige: in de flat waar ik een tijd gewoond heb, bij de buren op de middelste verdieping (van de drie). Alle elektronica in die flat (ook die erboven en eronder) was stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probleem is dat apparatuur meestal ergens op is aangesloten.
Neem nu de 220V net. Als vanuit dat net hoge voltagevariaties komen als gevolg van de magnetische storm, kan je je apparatuur inpakken wat je wilt maar dat helpt dus niets.

Bovendien moet je bij de kooi van Faraday rekening houden met frequenties. Deze zouden zeer hoog kunnen zijn waardoor bijvoorbeeld 'kippegaas'te grof blijkt.

Bovendien zou het ook nog afhankelijk van de hoeveelheid energie, zwaar uitgevoerd moeten zijn.

Ik denk dat het enig wat zou kunnen helpen een loden kast is maar dan mag er niets uitsteken die als radioantenne kan functioneren.
Het is naar alle waarschijnlijkheid niet zo dat een bepaald apparaat direct als gevolg van de storm beschadiging oploopt maar dat dit gebeurd omdat bijvoorbeel het stroomnet als 1 grote antenne functioneerd.

Vooralsnog is alles moeilijk te voorspellen.