Waarom zoeken we naar leven in de bewoonbare zone?

Organisme doen zich toch aanpassen aan hun huidige omgeving dus misschien zijn er toch organisme op Venus die tegen hitte kunnen en geen water en zuurstof nodig hebben?

een jaar geleden
1K
anneliez
een jaar geleden
ja heb ik me ook wel afgevraagd, net zoals er hier anaerobe bacteriën leven die dus geen zuurstof nodig hebben, kunnen er wat mij betreft best levensvormen ergens in het heelal zijn die denken dat er geen leven kan bestaan op een planeet met zuurstof
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Ongetwijfeld zal hier heus wel onderzoek naar gedaan zijn maar komt niet groots in het nieuws omdat voor ons als mens minder interessant is
Thecis
een jaar geleden
@anneliez
Die extremofielen hebben nog steeds water nodig. Dus dat wordt meegenomen in de huidige onderzoeken (het zoeken naar vloeibaar water). Zuurstof wordt wel gezien als grote toevoegeer, maar in eerste instantie gaat men op zoek naar water. Kijk naar Mars, daar is wrs wel water (geweest), zuurstof zeer weinig, voornamelijk CO2. Toch doet men onderzoek daar naar leven. @BonBonvanJohn
Als er vanuit die hoek interessante bewijzen naar voren komen, zal het waarschijnlijk wereldnieuws zijn. Leven buiten onze planeet (of kansen daarop) worden zoveel mogelijk aangepakt. Juist om die alles-heersende vraag te beantwoorden of wij de enige zijn.

Het beste antwoord

Daar zijn 2 redenen voor.
Op de eerste plaats hebben we geen idee hoe dergelijke extremofielen er uit zouden moeten zien. We kunnen ze dus heel moeilijk herkennen. Als je niet weet waar je naar moet zoeken, dan is dat heel lastig.

Ten tweede, wanneer we hier op aarde rondkijken, dan heeft al heel leven 1 ding gemeen: het is afhankelijk van vloeibaar water.
Als dat op aarde geldt, dan is de kans groot dat dat ook voor leven elders geldt. De KANS dat je dus leven vindt is in de bewoonbare zone dus gewoon veel groter. En aangezien onderzoeksgeld en -tijd schaars zijn richt je je natuurlijk op de gebieden waar de kans op succes het grootst is.

Overigens is niet al het onderzoek strikt op de leefbare zones gericht. Denk b.v. aan het seti-onderzoek dat probeert radiosignalen op te vangen die door intelligent leven zijn verzonden. Zo'n radiosignaal kan overal vandaan komen, ook uit (letterlijk) onverwachte hoek.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Als aanvulling hierop: er is door hele en halve wetenschappers het nodige gespeculeerd over leven met een andere biochemie dan wij. De conclusie is eigenlijk dat de complexe biochemie van leven alleen mogelijk is met koolstof chemie in water.
Thecis
een jaar geleden
Nog een aanvulling, de leefbare zone is / wordt uitgebreid. Die leefbare zone (the goldy locks zone) is eigenlijk opgezet rondom een ster waar vloeibaar water gevonden kan worden. Dat is het recept waarvan we weten dat er leven mogelijk is (wij zijn het bewijs). Nu blijkt echter dat er waarschijnlijk meer plekken zijn in het universum waar vloeibaar water mogelijk is (denk aan de maan Europa rondom Jupiter waar vloeibaar water mogelijk is door de getijdekrachten waardoor warmte ontstaat). Zoals tinus1969 al zegt, dit is het recept waarvan we weten dat er leven mogelijk is. Het is heel goed mogelijk dat er andere levensvormen zijn, die wellicht ons huidig begrip te boven gaat of ons voorstellingsvermogen. Maar we moeten ergens beginnen met zoeken en dat is wat we nu doen. + voor het antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dank voor deze aanvullingen !