Bestaan er meteorietenvluchten?

Bestaan er vluchten in bv een vliegtuig waar je op die hoogte de meteorietenregen kan zien? Of is dit te gevaarlijk vanuit een vliegtuig? En doen ze dit bv voor heel veel geld met een ruimtsonde waarmee je mee kan om dit te zien van zo dichtbij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt ze ongeveer net zo goed vanaf de grond zien. 80% van het licht dringt gewoon door de atmosfeer. In een vliegtuig zou je op 15 km hoogte kunnen kijken, maar de kleine meteorieten verbranden tussen de 75 en de honderd kilometer hoogte, zodat het uiteindelijk weinig verschil uitmaakt.

De meeste meterorieten worden waargenomen door radio amateurs. Ze ioniseren de lucht voor enkele seconden, waardoor radiogolven even kunnen worden gereflecteerd. Je kunt ze zelf ook waarnemen door af te stemmen op een FM station in Duitsland (achter de horizon). Als je opeeens even signaal krijgt betekent dat dat er een meteroriet tussen jouw radio en de zendmast is geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zover ik weet bestaan dergelijke vluchten niet. Het zou ook weinig zin hebben.
Een vallende ster beslaat al snel een groot deel van de hemel, het zichtveld dat je hebt in een vliegtuig is veel te klein om er ten volle van te kunnen genieten.
In het verleden organiseerde de volkssterrenwacht Urania uit Hover (Antwerpen, Vlaanderen) vluchten naar aanleiding van een komeet of zonsverduistering, maar dit zijn totaal andere fenomenen dan vallende sterren.

Vallende sterren bekijk je het best op een heel donkere en open plaats, gelegen in een comfortabele tuinzetel of ligbed. Deze nacht (nacht van 12 op 13 aug) is er een zwerm actief met het radiant in het sterrenbeeld Perseus. Zit onder Casseopeia (herkenbaar als W niet zo ver van de Grote beer).
Als je de kans krijgt om te kijken zul je al heel snel door hebben waarom vallende sterren waarnemen niet evident is vanuit een vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet te zien waar de kleine meteorieten zijn en wat je ziet gebeurt als ze binnendringen in de atmosfeer en verbranden. Ook gaan ze zo snel dat geen voertuig ze kan bijhouden.