in welk jaar staat de aarde dusdanig dat het in Nederland in augustus weer winter is?

Ik heb eens gelezen dat de aarde om de zoveel tijd kantelt. Wanneer wordt het dan in augustus in Nederland weer winter/kouder.

10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De aarde "kantelt" niet eens per zoveel jaar. De aarde is wel continu in beweging. Hetzelfde geldt voor de stand van de rotatie-as van de aarde. Die is nu anders dan gisteren, en was gisteren anders dan eergisteren. Na een paar duizend jaar is die inderdaad heel geleidelijk zodanig veranderd dat de winter in augustus valt. Maar dat is dus geen "kantelen". Het is een heel geleidelijk proces.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat de vragensteller in de war is met het omwisselen van de Noord- en Zuidpool. Dat is overigens óók geen "kantelen" en bovendien wordt het er niet kouder door in augustus.

Het beste antwoord

Met "kantelen" bedoel je waarschijnlijk de precessiebeweging van de aarde. Dat is de langzame beweging die de aardas maakt ten opzichte van de sterren. Die heeft een periode van 25.920 jaar. Het is dus niet iets wat plotseling gebeurt, maar door deze beweging zorgt er wel voor dat de seizoenen verschuiven ten opzichte van de stand van de sterren.
Als we ons kalenderjaar zouden berekenen aan de hand van de sterren (siderisch jaar) dan zou inderdaad de winter op den duur in augustus komen te liggen.
We berekenen onze kalenderjaren echter aan de hand van de zon (tropisch jaar). Een tropisch jaar is iets korter dan een siderisch jaar. Dat komt door de precessie. Door onze kalender te baseren op het tropische jaar blijven de seizoenen netjes gelijk lopen met de maanden. Echter, het tropische jaar heeft niet een geheel aantal dagen. Daarom is het nodig om af en toe schrikkeldagen in te voeren.
Duur siderisch jaar: 365 dagen, 6 uren, 9 minuten en 10 seconden
Duur tropisch jaar: 365 dagen 5 uur 48 minuten 46 seconden
Verschil: 20 minuten 24 seconden
Stel dat we nu de siderische kalender zouden invoeren.
Omdat het siderische jaar langer duurt gaan de seizoenen op een steeds vroegere datum beginnen.
Van 21 december naar 31 augustus teruggerekend is 112 dagen.
Dit delen door 20 min 24 sec. Conclusie is dat ongeveer over 7900 jaar de winter op 31 augustus zou beginnen. Maar dat gebeurt dus niet want we gebruiken het tropische jaar.
WimNobel
10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Is deze siderische afwijking opgenomen in de gewone vierjaarse bijstelling of heeft deze ook nog een eigen aanpassing?
WimNobel
10 jaar geleden
De vierjaarlijkse schrikkeling (met uitzonderingsregels) is bedoeld om het kalenderjaar zo goed mogelijk gelijk te laten lopen met het tropische jaar. Dat is handig want dan kun je aan de kalender zien wanneer de seizoenen beginnen en het bijv. tijd is om te zaaien of te oogsten. Dit systeem is ingevoerd in 1582 door Paus Gregorius en wordt daarom de Gregoriaanse kalender genoemd.
Zowel het tropische als het siderische jaar hebben een niet geheel aantal dagen. Dus welk van beide je ook kiest, schrikkelingen zul je altijd houden. Bij een siderische kalender zouden dat er iets meer zijn dan bij de tropische.
Kalenders zonder schrikkelingen zijn wel mogelijk: bijv. de ismlamitische kalender die gebaseerd is op de maan. Daardoor valt de Ramadan ieder jaar zo'n 10 dagen vroeger (op de Gregoriaanse kalender) dan het jaar ervoor. Maar zo'n kalender kun je dus niet gebruiken om de seizoenen te bepalen en dus te weten wanneer je moet zaaien en oogsten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wauw... goed antwoord zeg !
erotisi
10 jaar geleden
Weet u misschien ook hoe ver onze zomer afstaat van het perihelium. Oftewel wanneer vind onze zomer plaats op het moment dat de aarde ook het dichtst bij de zon staat?Zijn we dat punt net gepasseerd of duurt dat nog heel lang?
WimNobel
10 jaar geleden
De aarde bereikt het perihelium van zijn baan rond 3 januari. Dat is dus kort na het wintersolstitium op 21 december. Gevolg daarvan is dat de winters op het noordelijk halfrond, die worden veroorzaakt door de lage zonnestand, worden getemperd door de kortere afstand tot de zon. Op het zuidelijk halfrond worden de winters juist versterkt omdat de lage zonnestand en de grotere afstand ongeveer gelijktijdig plaatsvinden.
Ook dit verschijnsel heeft echter een cyclus. Niet alleen de aardas, maar ook de lange as van de aardbaan vertoont een precessie. De periode hiervan ligt rond de 111 350 jaar. Als gevolg hiervan verschuift het perihelium ook door het tropische jaar. Je zou ook kunnen kiezen om een jaar te definiëren in termen van periheliumdoorgang. Zo'n jaar heet een anomalistisch jaar een heeft een lengte van 365 dagen, 6 uur, 13 minuten en 53 seconden.
In het jaar 1414 (precies 600 jaar geleden dus) viel het wintersolstitium samen met het perihelium. Het verloop dat hierin zit wordt veroorzaakt door de beide precessies samen. De periode van het gezamenlijke effect is 21 000 jaar. Dit wordt de klimatologische precessie genoemd, omdat hierdoor verklaard wordt dat het zuidelijk halfrond meer extreme seizoenen kent dan het noordelijk. Over 10 000 jaar zal dat omgekeerd zijn: dan valt het zomersolstitium samen met het perihelium en heeft het noordelijk halfrond meer extreme seizoenen dan het zuidelijk.
WimNobel
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anomalistisch_jaar