Zou er een ster kunnen bestaan die nog dichterbij staat dan Proxima Centauri?

Op dit moment is Proxima Centauri ( een rode dwerg ) de kortsbijzijnde ster. Deze ster maakt deel uit van het driedubbel stersysteem bestaande uit Alpha Centauri, Proxima Centauri en Bèta Centauri.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is niet geheel uit te sluiten dat er nog zeer zwakke objecten in de interstellaire ruimte zijn die we nog niet ontdekt hebben. Er is zelfs wel gespeculeerd over een ster die met de zon een dubbelster zou vormen (Nemesis). De kans dat zo'n ster bestaat wordt echter steeds kleiner naarmate de techniek vordert en er niet zo'n object gevonden wordt. Ook is de vraag wanneer je zo'n object nog een ster mag noemen. Een bruine dwerg is strikt genomen geen ster omdat de kernfusie er niet op gang komt. Maar als zo'n object uit een interstellaire gaswolk gevormd wordt en dus niet in een schijf rondom een jonge ster, dan is het zeker ook geen planeet. Ik sluit niet uit dat er nog zulke objecten ontdekt gaan worden.
WimNobel
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik pretendeer niet de eerste te zijn, maar ik zie nog geen eerder antwoord in die zin.
Naast Proxima Centauri bestaat er tenminste één ster die nog dichter bij staat en dat is de Zon. Die staat op pak weg 160 milj. km. hier vandaan. In sommige jaargetijden zie je de zon schijnen. Dit jaar heeft de zon zich nog maar weinig laten zien. Maar vandaag was het mooi weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het zou kunnen dat er nog een ster dichter bij ons is dan Proxima Centauri,
maar NASA heeft nog geen ster bevestigd die dichter bij ons staat dan Proxima Centauri,
dus waarschijnlijk is er geen ster dichter bij ons dan Proxima Centauri..