Zie je de maan op het zuidelijk halfrond in spiegelbeeld?

De wassende maan staat met de punten naar links en de afnemende maan met de punten naar rechts. Op YouTube las ik dat dat op het zuidelijk halfrond precies andersom is.
Ik kan me dat niet voorstellen. Is er iemand die dat kan uitleggen, of een link weet naar een site waar dit aanschouwelijk wordt gemaakt. En als het echt zo is; hoe ziet de maan er dan op de evenaar uit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Nee niet in spiegelbeeld. Je kijkt er allen op van de andere kant. Stel je een plafondlamp voor die je halfway verft. Aan de ene kant van de kamer zie je hem links zwart rechts lichtgevend. Loop onder de lamp Door. Nu kan je er niet naar kijken. Dus wat doe je? Je draait je om. Nu zeg je het tegenovergestelde van toen je aan de andere kant stond.

Toegevoegd na 3 minuten:
Met een opkomende zo'n gebeurt hetzelfde. Voor je zicht/idee draait deze andersom. Echter dat is niet het geval. Je hebt je zo gepositioneerd dat je met je neus niet naar de zuidpool gericht staat maat naar de noordpool als je op het zuidelijk halfrond staat.

Toegevoegd na 13 minuten:
Wat je kan doen om het kloppend te maken is nooit omdraaien maar je hoofd naar achteren te gooien. Dar werkt voor alle beschreven waarnemingen.

Toegevoegd na 1 dag:
https://i.imgur.com/ZPY5fvh.jpg
Plaatje dat laat zien dat het GEEN spiegelbeeld is. Je kan gewoon draaien en dan zijn de manen weer hetzelfde.

Toegevoegd na 1 dag:
Plaatje wat laat zien hoe het probleem ontstaat:
http://guanolad.com/stuff/moon_orientation.jpg

Toegevoegd na 1 dag:
Je ziet de maan "verdraaid". Als er een tekst op de maan zou staan, die goed leesbaar was vanaf het noordelijk halfrond zou je je hoofd moeten draaien op het zuidelijk halfrond om deze weer te kunnen lezen. Als je de maan spiegelbeeld zou zien was de tekst pas weer leesbaar met (je raadt het al) een spiegel. Maar dat is dus niet het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Je gaat er van uit dat je naar het noorden of zuiden kijkt. Maar wat als de maan in het oosten of westen staat?
Inekez1
7 jaar geleden
Je beschrijft iets anders dan wat de vraag is. In jouw geval ga je uit van 1 moment waarop de maan vanuit 2 verschillende locaties wordt bekeken. Als de maan precies half is, dan klopt je theorie voor dat moment. Maar een dag later is op het ene halfrond de maan (het zichtbare deel ervan) groter geworden en op het andere halfrond is het kleiner geworden. Je ziet dan inderdaad allebei een maan met de 'opening' aan dezelfde kant. Maar op het ene halfrond wordt het zichtbare deel steeds groter (= wassende maan) en op het andere halfrond wordt het steeds kleiner (= afnemende maan). Een wassende maan ziet er op het zuidelijk halfrond dus inderdaad uit als in spiegelbeeld. Maar die zal iemand vanuit Zuid Afrika dus nooit op hetzelfde moment kunnen zien als wanneer wij een wassende maan zien.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Inekez1
Oneens. 1. Ik beschrijf precies wat de vrager wil weten: Zie je de maan op het zuidelijk halfrond in spiegelbeeld? Antwoord NEE.
2. Het geldt even goed voor een halve maan, als voor een wassende of afnemende maan. Die verschijnselen zijn voor de hele wereld ongeveer gelijk.
3. Het gebeurt allemaal binnen 24 uur. Voor mensen in Johannesburg op ongeveer hetzelfde tijdstip.
4. Het enige wat verschilt is hoe we het zien. Er is altijd ongeveer hetzelfde deel verlicht en de maan is overal tegelijk wassende. https://www.timeanddate.com/moon/phases/argentina/ushuaia https://www.timeanddate.com/moon/phases/norway/bronnoysund 14 november is er overal een volle maan. Nu is dus overal de maan wassende "Maar die zal iemand vanuit Zuid Afrika dus nooit op hetzelfde moment kunnen zien als wanneer wij een wassende maan zien." Vandaag.nu. Als de maan voor beide zichtbaar is iig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar wat als de maan in het oosten of westen staat? Kijk je vanaf het noordelijk halfrond toch ietwat naar het zuiden en op het zuidelijk halfrond toch ietwat naar het noorden. In de denkbeeldige kamer kan je ook schuin gaan kijken. Doet niet veel af aan het idee,
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mr Tomaat,
Een heel duidelijk antwoord. Ben je docent?
Inekez1
7 jaar geleden
Ik heb het allemaal nog eens bekeken en bedacht en je hebt helemaal gelijk. Het is een 3D- gebeuren, of eigen 4D omdat ook alles nog beweegt en ik heb mijn voorstelling ervan te veel laten leiden door de interpretatie van 2D-afbeeldingen. En ergens in mijn veel te ingewikkelde gedachtengang heb ik ook de omloopsnelheid van de maan gelijkgesteld aan de rotatiesnelheid van de aarde. Wat natuurlijk helemaal niet klopt. De omloopsnelheid van de maan is wel gelijk aan de rotatiesnelheid van de maan, maar dat doet in deze vraag helemaal niet ter zake. Mijn excuus voor alle verwarrende gedachten.

Andere antwoorden (1)

Uw Vraag: De wassende maan staat met de punten naar links en de afnemende maan met de punten naar rechts. Op YouTube las ik dat dat op het zuidelijk halfrond precies andersom is.
Antwoord: Dat klopt, min of meer, op het eerste gezicht. Maar het is wat minder simpel.

V: Ik kan me dat niet voorstellen. Is er iemand die dat kan uitleggen, of een link weet naar een site waar dit aanschouwelijk wordt gemaakt.
A: Het wordt goed beschreven en met afbeeldingen toegelicht in de link die Inekez1 noemt: http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/004.html .
Maar het is soms moeilijk om het ineens goed te zien; het zijn tenslotte platte afbeeldingen van iets in drie dimensies. Waar we zelf middenin zitten.

V: En als het echt zo is; hoe ziet de maan er dan op de evenaar uit?
A: Nabij de evenaar beweegt de maan min of meer recht over je heen. Dus boven je hoofd wordt het lastig om te zeggen welke kant de punten op wijzen.
Maar in de omgeving van de evenaar zie je het dichter bij de horizon zo gebeuren: het kort voor Nieuwe Maan elke ochtend smaller wordende maansikkeltje zie je in de ochtendschemering als een op zijn rug liggend sikkeltje, dus met de punten naar boven. Later op diezelfde zonnige dag zou je het enige tijd voor zonsondergang moeten zoeken ergens een stukje onder zon. Het sikkeltje gaat nu namelijk de hele dag voor de zon uit, en de punten zijn tegen het eind van de dag naar beneden gericht.
Alleen kun je dat sikkeltje dan niet zien, want het wordt volledig overstraald door zonlicht.

Een paar dagen later is het Nieuwe Maan geweest, het gaat naar Eerste Kwartier toe, en dán kun je het sikkeltje juist alleen in de avondschemering zien, wanneer ons zicht erop niet meer overstraald wordt door de zon, omdat die in die dagen juist als eerste ondergaat.

Dichtbij de horizon zullen de zichtbare punten altijd gedeeltelijk of volledig naar boven wijzen.
Immers, ze kunnen alleen maar naar onderen wijzen terwijl de zon boven de horizon is. Waardoor ze niet meer zichtbaar zijn!
Helaas wordt dat belangrijke detail in de figuur even vergeten in de voor uw hoofdvraag op zich wél interessante pagina http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Maan/002.html .

Voor meer detail beveel ik de derde bron aan.
Dit verschijnsel heeft overigens al veel meer mensen verwonderd, getuige de zoekresultaten van bijvoorbeeld de combinatie van deze drie losse woorden: moon crescent equator. Leesmateriaal te over, en eigenlijk zonde om iedere keer opnieuw in woorden het wiel te willen uitvinden!