Wat is deze repeterende vlek op de NASA satellietbeelden?

Bron: https://worldview.earthdata.nasa.gov

Picture for question
4 jaar geleden
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Zal iets te maken hebben met wat en hoe de satellieten fotograferen en hoe dat aan elkaar geplakt is. De zwarte gaten zijn niks anders dan het ontbreken van fotodata.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is het een reflectie van de zon in de zee. Dit soort foto's zijn eigenlijk collecties van foto's die aan elkaar zijn geplakt, dus hoogstwaarschijnlijk zijn al die foto's gemaakt zijn rond de lokale middagtijd (waardoor de satelliet dus bij elke foto tussen de aarde en de zon staat). De vlekken zijn langwerpig omdat de satelliet meerdere foto's maakt van de reflectie terwijl die omhoog/omlaag beweegt.
Vergelijk het maar met beweging in een panoramafoto. Een rijdende auto die in twee foto's voorkomt wordt dan uitgerekt als de foto's worden samengevoegd.

Bij elke foto die de satelliet maakt is de reflectie van de zon rond, maar omdat het gezichtsveld van de satelliet verticaal over de kaart beweegt wordt de reflectie uitgerekt wanneer alle foto's worden samengevoegd.
Toegevoegd op 15 januari 2020 17:30: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
1. Nog niet eerder een reflectie van de zon gezien die een zwart beeld geeft.
2. Hele delen lopen door in land. Tot in hartje Afrika.
3. Is wat je bovenaan het plaatje ziet ook een reflectie van de zon?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien was de vraag niet helemaal duidelijk, maar ik dacht dat de vraagsteller de vage witte vlekken bedoelde tussen de zwarte gedeelten. Deze vlekken zijn niet zichtbaar op de landgedeelten. De zwarte gedeelten zijn inderdaad missende data.
LeonardN
4 jaar geleden
Aah, nu zie ik wat je bedoelt.
SimonV
4 jaar geleden
Het is wel toevallig dat de witte strepen evenwijdig aan de zwarte lopen...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb het wat meer uitgelegd in het antwoord.
MiquelVS
4 jaar geleden
Ik bedoelde hier, zoals aangegeven met pijltjes, inderdaad de witte vlekken. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Ontbrekende gegevens verschijnen als zwarte strepen. Misschien door falen van de Scan Line Corrector (SLC), die de voorwaartse beweging van de satelliet compenseert.
SimonV