Het ruimte

Volgens mij is het in ruimte -375 K. En als ik het goed heb staan moleculen op dit temperatuur volledig stil. Ik heb vernomen dat als je in de ruimte stel je voor je hand uit een ruimteship steek dat er dan niks meer van je arm over is, dit door de temperatuur natuurlijk. Ik vroeg me af is dit waar? Zo nee waarom? En zo ja waarom blijven de ruimte schepen, pakken en apperatuur van astronauten wel heel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Temperaturen lager dan 0 graden kelvin kunnen niet bestaan. In de ruimte is het ongeveer 3 graden Kelvin en dat is inderdaad heel dicht bij het absolute nulpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst ga ik je teleurstellen: in de ruimte heerst niet het absolute nulpunt, -273,15 C of 0 Kelvin.
De reden hiervoor is dat de restwarmte vd oerknal de ruimte iets opwarmt, soms wel enkele 5tienden van graden boven
0 K.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
K als in Kelvin?: 0 K is het absolute 0-punt. Je bedoelt vast Celsius?
En die pakken creëren een druk om je heen. Ik denk eerder dat er niets van je verblijft doordat de ruimte "leeg" is, je lichaam is gebouwd op 1 bar tegendruk. Doordat de ruimte leeg is, is het ook koud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het absolute nulpunt bestaat niet ...nergens
Er zijn plaatsen ergens in de ruimte die die temperatuur benaderen ....en je hoeft niet eens ver te reizen : er zijn meteoorkraters op de Maan die nooit het Zonlicht zien ...en die zitten dicht in de buurt van het absolute.
Maar dicht bij een ster kan het ook enorm heet zijn in de ruimte.
Bij het absolute nulpunt zou alles stilstaan....echter van zodra 1 stofje beweegt zit men niet meer aan dat punt , want dan is er wrijving=energie=warmte.
Van je arm zal wel nog een ijsklomp overblijven , maar -273 is inderdaad niet leefbaar.zelfs geen minuut.
Ruimtecapsules zijn gemaakt voor hun opdracht : Binnenkort vertrekt een sonde naar de Zon ... Het komt in een omgeving van 1500°C : Met hitteschilden en allerlei trucjes en materialen , zal die sonde die temperaturen kunnen weerstaan.
Ook andere sondes hebben goede isolatie en zijn zo ontworpen om hun doel optimaal te bereiken.

Toegevoegd na 7 minuten:
1500°C blijkt zelfs 2600°C te zijn : link