In ons zonnestelsel staat de zon stil in het middelpunt. Hij draait wel om zijn as trouwens.
Ten opzichte van ons sterrenstelsel beweegt de zon (met heel het zonnestelsel erom heen) wel en ook nog eens met een enorme snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ons stelsel wel. Maar ons stelsel raast wel met een vaart van 300 m/s, dus ongeveer de lichtsnelheid, door het heelal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De zon voldoet eens in de 250 miljoen jaar een baan om het centrum van het melkwegstelsel, preceis zoals wij jaarlijks een baan om de zon draaien.

Om het antwoord verder nog nauwkeuriger te maken, nee, zelfs ten opzichte van dit zonnestelsel staat de zon niet stil. De planeten draaien namelijk niet om de zon, maar om een gedeeld middelpunt. Vanwege het immense verschil aan massa zit dit gedeelde middelpunt wel in de buurt van het centrum van de zon, maar de zon draait hier ook omheen, en staat dus ook op die manier niet stil.

Toegevoegd na 6 minuten:
En natuurlijk nog de draaiing om de eigen as, die niet over de gehele zon met hetzelfde tempo gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. je hebt helemaal gelijk. Zo lijkt mijn antwoord natuurlijk nergens meer op... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, moet ik eerlijk bekennen dat ik die toevoeging gedaan heb nadat ik jou antwoord gezien heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, gelukkig. Dan was het toch nog ergens goed voor... ;-)
Stilstand komt niet voor in de natuur. alles beweegt gelijkmatig(uniform).
Alles in het heelal draait zijn baantje, ook de zon, en het is te verwachten dat ook het heelal als totaal in een baan draait.

Kijk eens naar bijgaand fimpje:
http://www.youtube.com/user/f33dth3f1r3#p/u/8/z7647xMoVNQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het sterrenstelsel staat niet stil, dat vliegt met duizenden kilometer per seconden door het heelal, en dan staat de zon niet eens stil, die vliegt met honderden kilometer per seconde door de ruimte...

Ik zal je zeggen dat NIETS, maar dan ook niets stil staat, alleen soms staat de tijd stil voor jou in ervaring, maar dat duurt niet lang voor je weer ontwaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon staat niet stil, ook al lijkt dat zo omdat de aarde om de zon draait. De zon maakt deel uit van het sterrenstelsel. Sterrenstelsels zijn grote verzamelingen sterren. Net als de andere sterrenstelsels draait ons sterrenstelsel (de melkweg) rond zijn centrum. Een rondje rond het centrum van het melkwegstelsel duurt maar liefst 200 miljoen jaar! En toch bewegen de zon en haar planeten behoorlijk snel: ze draaien met 230 kilometer per seconde rond het centrum van de melkweg. Dat is 10 keer sneller dan de aarde rond de zon draait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de zon centraal staat in ons zonnestelsel en de planeten rond de zon draaien en niet de zon rond de planeten. En omdat de zon een ster is en een ster tot het sterrenstelsel(Melkweg) behoort, en een ster ook rond zijn centrum draait. Staat de zon dus niet stil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zon staat absoluut niet stil.
De planeten die er omheen draaien trekken aan de zon vanuit steeds veranderend posities.
Ook draait de zon zelf om zijn as, heb ik vernomen.
Onze melkweg zelf draait heel langzaam en wij zitten in de arm er van.
Omdat ook nog het heelal aan het uitdijen is . is er van stiulstand geen sprake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze Zon zit in een baan rond het centrum van de Melkweg, dus ook de Zon zit net als onze Aarde in een bepaalde baan in het universum.
Zoals de Aarde continue moet versnellen en vertragen om in deze baan te kunnen blijven, zo zal ook de Zon "af en toe" moeten versnellen en vertragen om rond het centrum van de Melkweg te kunnen blijven draaien.
De afstand vanaf de Zon naar het centrum van de Melkweg bedraagt ongeveer 25.000 lichtjaar.
De Zon zelf draait rond dit centrum, met zo'n 900.000km/u.
Die 900.000km/u is natuurlijk ook maar een relatieve snelheid, zolang wij geen nulpunt van beweging kunnen bepalen zal er nooit een absolute snelheid kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1
De Aarde hoeft helemaal niet continu te versnellen en te vertragen om in een baan om de zon te blijven. Met een constante snelheid blijft de aarde gewoon in een baan om de zon draaien.
Hetzelfde geld voor de baan van de zon om het centrum van de melkweg. Ik zie dat je bron het ook zegt, maar die heeft de basis van de natuurkunde duidelijk niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien de aarde in een cirkel rond te zon zou draaien klopt dit "geennaam", echter de aarde draait in een elliptische baan, er zijn dus wel degelijk versnellingen en vertragingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Jeroen, ik stond even met de mond vol tanden.
Het enige dat ik in het geval van sterrenkunde doe is het antwoord googelen. Voor de rest sta ik niet zo snel met mijn mond vol tanden ;-)
Als antwoord kan ik je bijgaande sketch van Monty Python van harte aanbevelen, hierin wordt het nog eens haarfijn uitgelegd (en nu maar oefenen om mee te kunnen zingen!)
The galaxy song.