Wat is de stand van de maan tijdens de zonnewenden?

wat is de stand van de maan (volle maan, halve maan etc.) tijdens midzomer, midwinter, de herfst-equinox en de lente-equinox?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Er is geen vaste maanstand op specifieke dagen. De maan draait in 27 dagen om de aarde. Belangrijker is de synodische maand. Dat is de periode tussen twee nieuwe manen, een volledige omwenteling rondom de aarde ten opzichte van de zon. Deze bedraagt circa 29 dagen. Dit loopt niet synchroon met de omewenteling van de aarde om de zon (365 dagen is geen veelvoud van 29 dagen). Daarom zal het voor ieder jaar anders zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep.