Wat is de diameter van Apophis 99942?

Wat is de diameter van Apophis die hier in 2029 en 2036 voorbij gaat gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

"Op basis van de helderheid werd de diameter op 410 meter geschat, later werd de afmeting bijgesteld naar 320 meter. De massa wordt geschat op 9,5×1010 kg. "

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apophis_(planeto%C3%AFde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens berekeningen van de NASA zou Apophis zo'n 210 meter op 330 meter groot zijn.
De kans dat hij ooit op de Aarde terechtkomt is zeer klein , maar niet uitgesloten. Tegenwoordig worden zo'n 7 data tussen 2029 en 2050 genoemd van mogelijke inslag.
Zo'n inslag ...die volgens berekeningen in het Oostelijk halfrond zou inslaan , zou in het slechtste geval een zeer grote catastrofe zijn ,maar niet het einde van de wereld .
Het leven in een straal van van 500 km zou verwoest worden , er zouden reuzachtige tsunamies kunnen ontstaan...maar er zou geen blijvende invloed zijn op het klimaat. (De inslag op het einde van het Krijt tijdperk zo'n 65 miljoen jaar geleden werd veroorzaakt door een meteoriet van meer dan 10km lengte)
Volgens de NASA krijgt de Aarde om de 800 jaar gemiddeld te maken met een meteoriet zoals Apophis.
Het is door ver gevorderde wetenschappelijke inzichten ,dat we op voorhand vele gevaren kunnen zien aankomen.
Vroeger waren die kansen er ook ....maar nu dreigt er al paniek uit te breken op 1 kans op 40.000 ....(dan spreken we nog maar alleen over Apophis ....er zijn nog een aantal catastrofes te verwachten zoals het supervulkanisme in Yellowstone ...dingen die we nu zien aankomen en dingen waarvan er een minimale kans is.
Vroeger werden die kansen niet vermeld.....het was alleen die 1 keer dat het goed raak was...dat men zich herinnerde.
Link: interessant artikel van de NASA rond Apophis (Engels)