Hoe komt het dat we op een heldere nacht soms satellieten kunnen zien bewegen?

Als het een heldere nacht is, zien we soms 'reizende/bewegende' sterren in de lucht. Ik weet dat dit satellieten zijn. Maar hoe komt het dat we die kunnen zien vanop het aardoppervlak? Zijn satellieten dan zo groot? Of stralen ze zoveel licht uit? (als een vogel 's nachts in het donker vliegt, zien we die toch ook niet?).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet ook rekenen dat, hoewel satellieten redelijk dicht staan bij de Aarde, ze toch eigenlijk verder af staan dan we soms denken... Sommige satellieten staan toch duizenden km hier vandaan, waardoor ze meer zicht hebben op de zon dan wijzelf en dus ook vaak verlicht zijn hierdoor. Let wel, het zijn enkel rondvliegende satellieten die wij kunnen waarnemen, de Geostationaire (zoals voor GPS) kunnen we niet zien bewegen, die verstoppen zich tussen de sterren... Een geostationair geplaatste satelliet hangt op een hoogte van ongeveer 36.000 km op een vast punt boven de evenaar. Op die hoogte is de omlooptijd van de satelliet namelijk exact gelijk aan de rotatiesnelheid van de aarde om haar eigen as (ongeveer 24 uur). Dat is liefst 3 keer de diameter van de Aarde dus van hieruit ziet de aarde er dus heel wat kleiner uit dan wanneer je in het ISS zit.

Antwoorden (3)

Dat is de reflectie van de zon. De zon schijnt langs de aarde tegen de satelliet aan. Soms zie je een langsvliegende satelliet ineens verdwijnen, dan zit hij in de schaduw van de aarde en reflecteert hij dus niet meer, omdat het zonlicht er niet meer op schijnt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, inderdaad, eigenlijk wel. Een satelliet graat alleen zo snel, en die is zo klein, dat je hem ineens weg ziet ploepen, de schijngestalten zoals bij E maan zie je niet.
Satellieten zijn niet heel groot, maar ze weerkaatsen wel veel zonlicht, o.a. met hun zonnepanelen. Ook bevinden satellieten zich relatief dichtbij de aarde. Veel dichterbij dan bijvoorbeeld de maan.
10 jaar geleden
Je zou eens een test moeten doen met een brandende sigaret, tijden de nacht en kijk dan eens hoever je deze brandende sigaret kunt blijven zien. De reden is dat dit een hevig licht is geconcentreerd op een klein oppervlak. Het zelfde heb je met een satelliet waar het hevige zonlicht , niet of bijna niet gehinderd dor de dampkring, weerkaatst wordt door de satelliet. Daarbij komt nog de donkere achtergrond van de nacht, wat het contrast nog vergroot tussen de donkere achtergrond en de satelliet die het licht weerkaatst.
Robby BB