waar door geven sterren licht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.2K
Amadea
8 jaar geleden
Door de zon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zojuist van de website http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/002.html :
'' Het verschil in twinkelen zit hem in hoe groot het beeld van het object waar je naar kijkt is. Sterren zijn in werkelijkheid veel groter dan planeten (namelijk zo groot als de Zon - 100x de Aarde, of zelfs tot wel 1000x groter), terwijl de grootste planeet in ons zonnestelsel - Jupiter - slechts 10x zo groot is als de Aarde. Maar sterren staan gemiddeld miljoenen tot miljarden malen verder weg dan planeten, dus ze lijken veel kleiner. Door een telescoop met redelijke vergroting ziet een ster er daardoor uit als een puntje, een planeet als een schijfje. Het twinkelen zelf wordt veroorzaakt in de aardatmosfeer, door turbulentie. Deze luchtonrust wordt vaak met de Engelse term 'seeing' beschreven, hoe groter de luchtonrust, des te slechter de seeing. Slechte seeing wordt dus veroorzaakt door bewegende luchtbellen. De schijnbare diameter van een ster is zo klein, dat al het licht dat je oog of je telescoop bereikt door een enkele luchtbel past. Door de turbulentie wisselen deze bellen steeds van plaats, de ene bel maakt plaats voor de andere, enzovoorts. Bij een nieuwe bel wordt het licht net weer iets anders gebroken dan bij de vorige, en hierdoor lijkt de ster zich een heel klein beetje te verplaatsen aan de hemel. Zo weinig, dat je het niet met het blote oog kunt zien. Maar met een telescoop met 300x vergroting zie je de ster duidelijk heen en weer springen in je beeld. Planeten hebben ook last van de seeing, maar planeten beslaan een uitgebreid schijfje aan de hemel en dit planeetschijfje is (in de telescoop) groter dan een luchtbel. Delen van het planeetschijfje bewegen dus door je beeld, waardoor het schijfje vager wordt, maar het hele schijfje wisselt niet van plaats. (Het gebied waarbinnen de ster heen en weer springt is dus kleiner dan het oppervlak van de planeetschijf). Met het blote oog is het springen van het sterbeeld dus niet precies te zien, maar het effect ervan wel: de ster twinkelt en de planeet niet. ''
Thecis
8 jaar geleden
Ik snap niet helemaal waarom het in de categorie Goeievraag staat. Zou eerder bij natuurkunde moeten staan... @Amadea
sterren geven geen licht vanwege de zon. De zon is een voorbeeld van een ster en deze geeft inderdaad licht.
Erotisi geeft een redelijk goed antwoord op de vraag.
Erna55
8 jaar geleden
@Amadea: alleen planeten weerkaatsen het licht van de zon.
Sterren zenden hun eigen licht uit.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Daar is een éénwoordig antwoord op mogelijk: kernfusie. (Zie het antwoord van Erotisi voor een uitgebreidere omscrhijving).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag1999
Zojuist van de website http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/002.html :
‘’ Het verschil in twinkelen zit hem in hoe groot het beeld van het object waar je naar kijkt is. Sterren zijn in werkelijkheid veel groter dan planeten (namelijk zo groot als de Zon - 100x de Aarde, of zelfs tot wel 1000x groter), terwijl de grootste planeet in ons zonnestelsel - Jupiter - slechts 10x zo groot is als de Aarde. Maar sterren staan gemiddeld miljoenen tot miljarden malen verder weg dan planeten, dus ze lijken veel kleiner. Door een telescoop met redelijke vergroting ziet een ster er daardoor uit als een puntje, een planeet als een schijfje. Het twinkelen zelf wordt veroorzaakt in de aardatmosfeer, door turbulentie. Deze luchtonrust wordt vaak met de Engelse term ‘seeing’ beschreven, hoe groter de luchtonrust, des te slechter de seeing. Slechte seeing wordt dus veroorzaakt door bewegende luchtbellen. De schijnbare diameter van een ster is zo klein, dat al het licht dat je oog of je telescoop bereikt door een enkele luchtbel past. Door de turbulentie wisselen deze bellen steeds van plaats, de ene bel maakt plaats voor de andere, enzovoorts. Bij een nieuwe bel wordt het licht net weer iets anders gebroken dan bij de vorige, en hierdoor lijkt de ster zich een heel klein beetje te verplaatsen aan de hemel. Zo weinig, dat je het niet met het blote oog kunt zien. Maar met een telescoop met 300x vergroting zie je de ster duidelijk heen en weer springen in je beeld. Planeten hebben ook last van de seeing, maar planeten beslaan een uitgebreid schijfje aan de hemel en dit planeetschijfje is (in de telescoop) groter dan een luchtbel. Delen van het planeetschijfje bewegen dus door je beeld, waardoor het schijfje vager wordt, maar het hele schijfje wisselt niet van plaats. (Het gebied waarbinnen de ster heen en weer springt is dus kleiner dan het oppervlak van de planeetschijf). Met het blote oog is het springen van het sterbeeld dus niet precies te zien, maar het effect ervan wel: de ster twinkelt en de planeet niet. ‘’ Hij staat er per ongeluk ook bij reacties, ik kan dat niet verwijderen maar denk dat de vraag beantwoord is. Bronnen:
- http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Sterren/002.html
Thecis
8 jaar geleden
@vraag1999
Ik snap niet precies wat je bedoelt. Waarom je reactie herhalen (waarschijnlijk door de link), maar waarom het twinkelen van de sterren aanhalen? Dat heeft niets te maken met WAAROM een ster licht geeft.

Antwoorden (1)

Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. In sterren is de druk en temperatuur van de inwendige gasconcentratie zo hoog dat er kernfusiereacties plaatsvinden. Daarbij wordt een enorme hoeveelheid energie geproduceerd die door de ster wordt uitgezonden als elektromagnetische straling in verschillende golflengten, waaronder zichtbaar licht.

Dus sterren geven licht door de kernfusie van bijv. waterstofatomen tot helium atomen en bij deze fusie komen elektromagnetische stralen vrij het zichtbare gedeelte van deze straling wordt licht genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfusie