Waarom blijven sterrenstelsels zo compact?

Sterrenstelsels zijn gigantisch groot, hoe kan het dat deze in een vrij compacte vorm blijven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/zwart-gat-zon-opslokken.170436
http://www.kennislink.nl/publicaties/ster-door-zwart-gat-opgeslokt
http://www.sterrenkids.nl/page.php?41
http://astrorunner.blogspot.nl/2012/03/zwarte-gaten-van-binnen-en-van-buiten.html
http://www.nujij.nl/algemeen/zwarte-gat-slokt-ster-op.4303914.lynkx

Antwoorden (2)

Het ligt er natuurlijk aan wat je met 'compact' bedoelt. In het midden zijn meer sterren per kubieke lichtjaar dan aan de rand. Gemiddeld is de dichtheid echter erg laag, de gemiddelde ster staat meerdere lichtjaren van zijn naaste buur af.

Dat sterrenstelsels niet bepaald compact zijn, kun je zien wanneer twee complete stelsels met elkaar botsen. Bij zo'n botsing worden beide stelsels weliswaar sterk vervormd door hun onderlinge zwaartekracht, maar de individuele *sterren* botsen vrijwel nooit met elkaar. Afgezien van de vervormingen van de stelsels houdt zo'n "botsing" in dat de stelsels dwars door elkaar heen vliegen.

Diezelfde zwaartekracht die "botsende" sterrenstelsels vervormt, is ook de oorzaak van het bijeen blijven van (niet-botsende) stelsels. Neem bijvoorbeeld onze eigen zon. Die bevindt zich in de buitenste regionen van ons melkwegstelsel. De gezamenlijke zwaartekracht van alle sterren en gaswolken van dit melkwegstelsel is gericht naar het centrum van het melkwegstelsel. De zon beschrijft dan ook een baan rond het centrum van ons melkwegstelsel, net als vrijwel alle andere sterren.

Dit is dus hetzelfde als bij de aarde die rond de zon draait: de aarde voelt de zwaartekracht van de zon, en die zwaartekracht is naar de zon gericht. De aarde beschrijft een baan rond de zon. Zo ook tussen zon en melkwegstelsel: de zon voelt de zwaartekracht van het gezamenlijke melkwegstelsel, en die zwaartekracht is naar het centrum van het stelsel gericht; de zon beschrijft een baan rond dat centrum.

Tot zover het bekende deel van de fysica.

Aan de snelheid waarmee sterren rond het centrum van een melkwegstelsel draaien, kunnen we zien dat er meer krachten zijn dan alleen de zwaartekracht. Wij kennen die krachten niet, en hun oorsprong is onbekend. Daarom gebruiken we namen als 'donkere energie' die afkomstig zou moeten zijn van 'donkere materie'. In feite bedoelen we echter: "we zien een effect en we hebben geen idee waar het vandaan komt en wat de oorzaak is".

Samenvattend: sterrenstelsels blijven bijeen door een combinatie van de gezamenlijke zwaartekracht en een vooralsnog onbekend effect.

Toegevoegd na 58 minuten:

Onderstaand plaatje toont een stelsel dat een paar honderd miljoen jaar geleden nog een gewoon spiraalstelsel was. Het kwam te dicht bij de zware sterrenhoop linksonder - en werd flink beïnvloed door de grote zwaartekracht van die sterrenhoop.

Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder verhaal Cryo. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie, het is al een stuk duidelijker nu. Met compact doelde ik op de vorm van het sterrenstelsel, niet de hemellichamen daarbinnen.
Er zijn wetenschappelijke bewijzen dat er in vele sterrenstelsels een zwart gat in het midden aanwezig is. Zo'n zwart gat slokt alles op wat maar een beetje in de buurt komt. Dit fenomeen zou ook kunnen bijdragen aan de compactheid van sterrenstelsels
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat klopt niet. Als onze eigen zon door een mysterieuze oorzaak plotseling zou veranderen in een zwart gat, zou het hier weliswaar koud en donker worden, maar afgezien daarvan zou de aarde heel gewoon rondjes blijven draaien rond de, eh, niet meer zon maar zwart gat. Voor de andere planeten zou hetzelfde gelden: ook die zouden heel gewoon dezelfde rondjes blijven draaien die ze nu ook draaien. Er zou niets worden opgeslokt. Als de aarde een zwart gat zou worden, zou geen van de andere planeten daardoor worden verstoord. Ook de maan zou nog heel gewoon rondjes rond de voormalige aarde blijven draaien. Als de maan een zwart gat zou worden, zouden wij dus geen maan meer hebben, maar zouden we nog steeds dezelfde getijden hebben die nu door de maan worden veroorzaakt. Kortom, het gaat alleen om de hoeveelheid massa die binnen een bepaald volume aanwezig is. De vorm waarin die massa verkeert (gas, vaste stof, zwart gat, een heleboel kleine zwarte gaatjes, een heleboel cavia's, of wat dan ook) maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/zwart-gat-zon-opslokken.170436
http://www.kennislink.nl/publicaties/ster-door-zwart-gat-opgeslokt
http://www.sterrenkids.nl/page.php?41
http://astrorunner.blogspot.nl/2012/03/zwarte-gaten-van-binnen-en-van-buiten.html
http://www.nujij.nl/algemeen/zwarte-gat-slokt-ster-op.4303914.lynkx
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke links. Maar als onze zon een zwart gat zou worden, zou de aarde toch echt heel gewoon dezelfde rondjes blijven draaien als altijd.