Hoe hebben ze na de maanlanding snelheid op kunnen bouwen,om weer naar de Aarde terug te vliegen?

En hoelang duurde de heen -en terugreis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Opstijgen op de maan gebeurt op exact dezelfde manier als opstijgen op aarde, maar dan met minder weerstand vanwege verlaagde zwaartekracht. Stuwkracht van een motor, die middels de bekende wet van actie-reactie van de maan afzet.

De reis duurde van 16 tot 24 juli '69. Voet op de maan was op de 20e.

Toegevoegd na 1 uur:
En op herinneren van mh75, die verminderde weerstand heeft ook te maken met het ontbreken van een atmosfeer aldaar, en het daardoor afwezig zijn van luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ook geen luchtweerstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Details. Maar inderdaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja, het ontbreken van de luchtweerstand is zeker geen triviale zaak in het berekenen van de stijgvlucht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had het antwoord ook niet zo uitgebreid neergezet als de vaste lezer van me gewend is, maar dat ligt aan een aantal omstandigheden in deze. Dat ik vervolgens zeg "details", is omdat ik in een rare bui ben vandaag.

Andere antwoorden (2)

Stijgvlucht

Na het starten van de motor stijgt de LM zo'n 75 meter loodrecht op zodat hij vlak daarna plotseling kan kantelen om naast hoogte ook omloopsnelheid te winnen. Het kantelen (de Pitch-over) dat ongeveer 15 seconden na de lancering gebeurt was voor de astronauten de bevestiging dat het computerprogramma ontving. De eerste zeven minuten doet het guidance- en navigatiesysteem zijn werk. De snelheid loopt daarbij op naar 6500 km/uur. Daarna is de stijgmotor uitgewerkt en draait de LM in een baan van 15 bij 75 km hoogte boven de maan. Alle andere manoeuvres worden vervolgens uitgevoerd met de stuurraketten, het Reaction Control System (RCS).

De heen en de terugreis duurden allebei ongeveer drie dagen.

Het hele gebeuren goed uitgelegd in de onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het in detail wilt weten; bij de link vind je het originele vluchtplan van Apollo 11. De afstand maan-aarde is ongeveer 400.000 km (varieert) als je er 72 uur over doet heb je ongeveer een snelheid van 6000 km per uur nodig.