Helium zo licht is dat het de atmosfeer verlaat, net als H2. Welke gassen ontsnappen nog meer aan de zwaartekracht van de aarde?

Dat Helium en Waterstof doen komt doordat ze volgens de wet van Archimedes bovenop de andere gassen gaan zweven, raken echter uit de invloedsfeer van de zwaartekracht.
Waar ligt de dichtheidgrens van gassen die wel door de zwaartekracht worden vastgehouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Behalve helium en waterstof ontsnappen er geen gassen aan de zwaartekracht. Daar ligt dus de grens.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie het periodiek systeem. Het eerste gas na Helium qua atoomgewicht is Stikstof en daarna Zuurstof en beide zijn de atmosferische gassen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
H heeft atoomgewicht 1, He heeft 4 en het eerst volgende gas is N met 14 en O met 16. Bron: Het Periodiek systeem der Elementen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ik het me herinner heeft het minder met zwaartekracht te maken dan met zonnewind, ionisatie en andere processen in de thermosfeer.
Ik zou nog het eerste methaan als andere kandidaat ipv neon, stikstof, zuurstof, water of ozon aanwijzen maar zeker weten doe ik dat niet. Methaan wordt onder die omstandigheden ook afgebroken.