De temperatuur van het 'heelal' is 3 Kelvin. Dit is de zogenaamde 'kosmische achtergrondstraling', een verzamelnaam voor de hoog-energetische straling van de kosmos die we hier op aarde kunnen waarnemen. Het bestaat uit o.a. geladen deeltjes (zoals protonen en kernen van helium en zwaardere elementen), maar ook hoog-energetische fotonen (gammastraling) en neutrino's.

Deze vraag werd beantwoord door:
Dr. Karolien Lefever
wetenschappelijk medewerker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
0 K = -273,15 (heet ook wel het absolute nulpunt, kouder kan niet)
3 K is dus -270,15. Inderdaad heel koud.
Ik zie dat iemand een minnetje heeft gegeven. Heel vreemd want het is wel correct.
Cryofiel
14 jaar geleden
Geen minnetje van mij. Wel een kleine correctie. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL, je antwoord is er nog niet, maar ik wacht rustig af... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja ho nou, heb je gezien wat een lap tekst ik weer heb geproduceerd! ;-) Ik haal dan wel 180 aanslagen per minuut, maar da's nog niet voldoende om binnen een paar seconden hele lappen tekst te kunnen bedenken én produceren. Antwoord is trouwens nog niet klaar, ik zal een toevoeging plaatsen in een reactie. Even geduld nog... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die min is ook niet van mij, maar kan het me wel voorstellen, want het is geen correct antwoord. Er wordt immers gevraagd om 'graden' en niet om Kelvin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel: I know, ik type ook snel. Moest gewoon lachen...
Trouwens, geduld is wel een groot probleem voor mij hoor.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, dat geduld-probleem herken ik goed. Antwoord plus toevoeging staan er nu.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ca44, woon jij in de Kuipergordel of in de Oortwolk?
In de ruimte heerst vacuüm. Daar is niets: geen vaste stof, geen vloeistof, geen gas.

Temperatuur zoals wij die kennen, is een eigenschap van materie. In een vacuüm in geen materie. In de ruimte kunnen we dus niet van temperatuur spreken.

Anders gezegd: temperatuur waarván? De temperatuur van niets - maar die bestaat dus niet.

--

Als je iets verder kijkt, zie je dat in dat niets wel straling is. De kosmische achtergrondstraling is de bekendste. Die is ontstaan tijdens de oerknal, en is nu overal aanwezig, en vanuit alle richtingen even sterk.

Die kosmische achtergrondstraling komt overeen met een bepaalde temperatuur. Dat werkt zo: áls er om ons heen (op vele lichtjaren afstand) een grote bol zou worden gebouwd, en die bol zou een bepaalde temperatuur hebben, dan zou die bol ook warmtestraling uitzenden. Als de bol perfect zwart zou zijn, zou je die bol een temperatuur van ongeveer 3 Kelvin moeten geven  --  dan zou die bol precies die straling afgeven die wij nu zien als kosmische achtergrondstraling. De warmtestraling van die zwarte bol zou voor ons niet te onderscheiden zijn van de kosmische achtergrondstraling.

Omdat dat zou gebeuren bij een temperatuur van de bol van 3 K, zeggen we dat de kosmische achtergrondstraling overeenkomt met een temperatuur van 3 K.

Deze 3 K wordt daarom vaak genoemd als "de temperatuur" van het heelal.

Je kunt zeggen dat als je een passief voorwerp zomaar ergens in het heelal zou plaatsen, dan zou dat voorwerp na verloop van tijd ook die temperatuur van 3 K bereiken. Als het voorwerp in het begin warmer is, dan straalt het meer warmtestraling uit dan het ontvangt van de kosmische achtergrondstraling, en koelt het voorwerp dus af. Als het voorwerp in het begin kouder is, dan ontvangt het meer warmtestraling van de kosmische achtergrondstraling dan het uitstraalt aan eigen warmtestraling, en warmt het voorwerp dus op.
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
"De temperatuur" van het heelal is dus, op die manier bekeken, 3 K. Maar: dat geldt alleen voor een gemiddelde plek in het heelal. Een ruimtevaarder zit niet op een gemiddelde plek. Een ruimtevaarder zit meestal in de buurt van de aarde, en in ieder geval in de buurt van de zon. De warmtestraling van de zon is veel sterker dan de kosmische achtergrondstraling: een kleine 6000 K. Een los rondhangende ruimtevaarder zou dus van één kant een hoeveelheid straling ontvangen die overeenkomt met een temperatuur van 6000 K, en van alle andere kanten een hoeveelheid straling die overeenkomt met een temperatuur van 3 K. Die 6000 K komt maar van een klein gebiedje, die 3 K van een heel groot gebied. Daarom ligt het gewogen gemiddelde dichter bij de 3 K dan bij de 6000 K. Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe hoog dat dan is in de buurt van de aarde - ik meen zo ongeveer -20 °C, ofwel rond de 250 K. Samenvattend:
--  De ruimte heeft geen echte temperatuur.
--  De "equivalente" temperatuur van de ruimte, gemiddeld over alle kanten gemeten, in de buurt van de aarde, is ongeveer 250 K (ongeveer -20 °C).
--  De "equivalente" temperatuur van de ruimte, gemiddeld op een willekeurige plek in het heelal, is ongeveer 3 K (ongeveer -270 °C).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we dus geen broeikaseffect of aardwarmte (binnenin) zouden hebben, zou de aarde een bevroren planeet zijn van ±-20?
Cryofiel
14 jaar geleden
@@@m, yep, dan zouden we bevroren zijn. Prik me even niet vast op die -20 °C, daar zou ik zomaar 10 °C naast kunnen zitten, maar dit is wel het idee. Wij hebben ons natuurlijke (!) broeikaseffect echt nodig om het hier leefbaar te houden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Oeps, drie keer @ en één keer m getypt - had andersom moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg gas en stofwolken in de ruimte, daarnaast is er iets van drie deeltjes per vierkante KM op de vlaktes. dus er is genoeg materiaal aanwezig ondanks dat het een vacuum is.
Cryofiel
14 jaar geleden
Die gas- en stofwolken zijn nog altijd een heel stuk ijler dan het beste vacuüm dat we op aarde kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, tot er zich weer een zon vormt, maar het is absoluut niet leeg.
misschien bedoel je dit: Toen skylab werd gelanceerd werkte het hitteschild niet. Het werd zo heet binnen dat astronauten er niet in konden. Pas toen er een soort paraplu van folie aan de zonkant werd gespannen daalde de temperatuur. De hitte kwam door inwerking van het zonlicht (ongefilterd in nagenoeg vacuum).
Ook astronauten hebben koeling nodig als ze met hun pak in het zonlicht staan.
Zodra een astronaut of ruimtevaartuig in de schaduw (van de aarde) komt, dan keldert de temeratuur pijlsnel naar beneden (men verliest warmte door uitstraling) als je lang genoeg in de schaduw blijft zakt die uiteindelijk naar een paar graden boven het absolute nulpunt. (achtergrond straling uit het heelal en de paar atomen per kuub binnen ons zonnestelsel)