Er wordt in de snaartheorie gesproken over het bestaan van meerdere dimensies buiten de 4 die wij kennen. Welke zijn dat dan?

In de huidige snaartheorie beschrijvingen leggen ze niet uit wat dan de 5e, 6e of 12e dimensie is? De huidige 4 zijn dan de 3D ruimte waarin wij leven, tesamen met de tijd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige snaar theorieën zelfs 26 dimensies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Snaartheorie lees deze link eens kom je tot 26

Het beste antwoord

Ik zal je en voorbeeld geven hoe dat je die andere dimensies kunt zien... Die zijn in het heel klein zo, die zijn alleen in het heel klein te ervaren... Dat is de beste voorstelling die je ervan kunt maken...

Dus bedenk een dimensie, bij voorbeeld lengte... Nu gaan we alleen de lengte eens beter beschouwen... In het groot is dat EEN dimensie... dat is duidelijk... Maar in het klein, dus stel die vector voor als een touwtje en we vergroten uit... Als er een kever over dat touwtje zou lopen ervaart de kever iets anders dan wij... De kever kan langs het touwtje lopen, maar ook rond het touwtje, dus dwars op de vector, dan ervaart de kever meerdere dimensies VAN DIE ENE, lengte... Maar we gaan nog kleiner, nu wandelt een bacterie over dat touwtje en nu kan die bacterie in nog meer dimensies lopen... Hij moet over de afzonderlijke vezels heen en kan tussen de vezels van het touwtje in lopen... Dus hij kan op dat touwtje 3 dimensies ervaren in het klein en wij zien er maar één in het groot...

Dus als het aantal dimensies in het groot 4 zijn en elke dimensie heeft er 3 in het klein erbij dan zitten we meteen al op 12 dimensies... Zo kun je zaken simpel uitleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb dit altijd alsvolgt begrepen: de mens is beperkt in zijn bevattingsvermogen, er zijn misschien wel meer dimensies, meer aanduidingen van plaats, tijd en ruimte dan wij kunnen bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het stukje "buiten de 4 die wij kennen" leest en even op je in laat werken weet je het antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord dimensie kan je letterlijk nemen. Je kent vast de zegswijze "dat voegt er een nieuwe dimensie aan toe". Dat betekent zoveel als een nieuw gezichtspunt. Dus zijn er net zoveel dimensies als gezichtspunten. En die zijn er buiten de wereld van de concrete, tastbare dingen nog in overvloed. Zo heeft bvb de filosoof Emanual Kant op het gebied van het rationeel oordelen heel wat categoriën vastgesteld. Als ik het me wel herinner zo'n 50 stuks. Dat zijn in feite ook dimensies.
Veel science fiction schrijvers beschrijven vaak ook andere
werelden dan die waarin wij leven. Daar zijn dan vaak ook heel andere dimensies of spelen een andere rol dan bij ons.
We hebben wat dit betreft altijd te maken met onze ervaring. Er zijn mogelijk veel dimensies die wij (nog) niet zien kunnen. Zo is er uit de psychologie bijvoorbeeld een fraai geval bekend van iemand die zijn hele leven in een dicht oerwoud woonde, op een dag op de steppe kwam en vol goede moed op een buffel afging die in de verte te grazen stond. Maar de arme kerel had dus geen notie van diepte en hield de buffel voor een klein dier omdat het zo ver weg stond. Toen ie dichterbij kwam en de buffel virtueel groter en groter werd was ie aanvankelijk enthousiast want dat betekende meer vlees op tafel maar toen ie nog dichterbij kwam en de buffel ook nog vervaarlijk begon te snuiven schrok ie en zette het op een lopen terug het woud in.