De sterren die we vanaf de aarde zien, zijn dat voornamelijk sterren die nog bestaan of sterren die uitgedoofd zijn?

Als een ster uitdooft, dan is het licht daarvan nog te zien. Maar zien we hier vanaf de aarde vooral uitgedoofde sterren, of bestaan de meeste sterren nog gewoon?

Bonus vraag: als een ster uitdooft, hoelang blijft het licht dan nog zichtbaar voor ons?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De sterren die wij met blote oog zien zijn relatief dicht bij (melkweg ) en ja die zullen bijna allemaal nog bestaan . Het licht van die sterren is niet extreem oud (lang onderweg ) . Ik heb geen Google voor handen maar ik schat zo 500 A 2000 jaar maar ik kan er goed een paar o o naast zitten . Sterren die aan hun eind van hun Latijn zijn gaan daar een typisch gedrag bij vertonen ?? Worden heller en ?? En dat al ver van tevoren zo doende kan je aan nemen (kort door de bocht ) dat de sterren die jij op een mooie nacht ziet gewoon er nog zijn. Maar tegelijk kan je daar nooit helemaal zeker van zijn want ja sterren (zonnen ) kunnen zo extreem ver weg van ons zijn dat het licht daar van duizenden licht jaren van ons afstaan :(. Tja in zo'n tijd kan er wat gebeuren met de zender van dat licht . Ja wat in de sterren geschreven staat weet geen mens :)

Antwoorden (2)

Wij zien alleen sterren die binnen onze eigen Melkweg staan. Sterren in andere Melkwegen, of zelfs sterren in de satellietstelsels van onze Melkweg, staan al te ver weg om ze als individuele sterren te kunnen onderscheiden.

Als wij een ster zien, staat die dus in onze eigen Melkweg. Die Melkweg heeft een diameter van ongeveer 100 duizend lichtjaar. Zo ver kunnen wij al niet eens meer kijken, maar goed, laten we die 100 duizend lichtjaar voor het gemak eens als bovengrens nemen.

Als we dat doen, staat de verst waarneembare ster dus op een afstand van 100 duizend lichtjaar. Dat betekent dat het licht van die ster er 100 duizend jaar over heeft gedaan om ons te bereiken. Als die ster minder dan 100 duizend jaar geleden is uitgedoofd, zien we hem nog steeds; als hij meer dan 100 duizend jaar geleden is uitgedoofd, zien we hem niet meer.

Nu is de leeftijd van de gemiddelde ster een paar miljard jaar. Zelfs kortlevende sterren leven al gauw enkele miljoenen jaren. Sterren leven dus veel langer dan die 100 duizend jaar die hun licht nodig heeft om ons te bereiken.

Dat betekent dat veruit de meeste sterren die wij zien, ook in werkelijkheid nog steeds licht geven. Die 100 duizend jaar (of minder, voor nabijere sterren) dat een ster gedoofd kan zijn terwijl wij hem nog zien, is namelijk maar een fractie van de totale levensduur van een ster. Het zou wel heel toevallig zijn als wij een ster zouden zien die net in die bijzondere laatste 100 duizend jaar (of minder) van zijn leven verkeert.

Samengevat: de sterren die we vanaf de aarde zien, zijn voornamelijk sterren die nog licht geven.

Toegevoegd na 10 uur:

De meeste sterren die wij zien zijn tussen de 1 en de 10 miljard jaar oud. De 100 duizend jaar die ik hierboven noemde, is dus 0,01% tot 0,001% van de levensduur van een ster.

Als de leeftijden van de sterren geheel willekeurig verdeeld zouden zijn (van "net geboren" tot "bijna uitgedoofd"), wat overigens niet zo is, dan zou dus 99,99% tot 99,999% van de sterren die wij nu zien ook in werkelijkheid nog steeds licht geven. En dat is het minimum, want de meeste zichtbare sterren staan veel dichter bij dan die maximale 100 duizend lichtjaar.

Toegevoegd na 16 uur:

Als een ster dooft, hoe lang zien wij het licht dan nog?

Dat hangt af van de afstand van de ster.
Proxima Centauri: iets meer dan 4 jaar.
Betelgeuze: 640 jaar.
Poolster: 466 jaar.
Zon: 8 minuten.

Toegevoegd na 1 dag:

Een ster dooft niet altijd direct. Deze ster is al ontploft maar straalt nog steeds.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er nog bij zou zetten hoe oud de sterren in de melkweg gemiddeld zijn of hoe lang de melkweg zo bestaat (zodat je meer een relatie legt met de leeftijd van de ster gemiddeld) is het helemaal perfect maar van mij zo ook al een plus.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank je! Ik heb zojuist de gemiddelde leeftijd van de sterren van de Melkweg erbij gezet, met een (zeer grove) berekening van wat dat betekent voor het aantal zichtbare sterren dat ook in werkelijkheid nog licht geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens aan, daar hebben we wat aan ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar in principe kan het dan dus ook betekenen, dat ze op dit moment allemaal uitgedoofd zijn, ook Proxima Centauri, dat zullen we dus pas over 4 jaar weten.
Voor onze eigen Sol maak ik dan maar een uitzondering.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen. Puur statistisch gezien is de kans echter al miniem. Neem Proxima Centauri, op ruim 4 lichtjaar afstand. Voor zover wij weten, is dat een vrij normale ster, die dus een totale levensduur heeft van enkele miljarden jaren. Als wij verder helemaal niets zouden weten van Proxima Centauri, dan zou die ster dus elke leeftijd kunnen hebben, van 6000 jaar (de oudst bekende menselijke waarneming van deze ster) tot, zeg, 10 miljard jaar. Of eigenlijk is het minimum dan 6004 jaar, want toen wij hem 6000 jaar geleden zagen moest hij al minimaal 4 jaar oud zijn. Als Proxima Centauri nu uitgedoofd is, moet dat in de afgelopen 4 jaar zijn gebeurd. Hoe groot is nu de kans dat een ster met een onbekende leeftijd waarvan we alleen weten dat die tussen 6004 en 10 miljard jaar moet liggen, toevallig een leeftijd heeft die tussen de 9999999996 en de 10000000000 jaar ligt? Die kans is 4 op de 10 miljard, ofwel 1 op de 250 miljoen. Als je dan ook meeneemt dat waarnemingen wijzen op een ster die eerder van middelbare leeftijd is, en dat sterren niet voortijdig plegen te overlijden, is de kans zelfs nog kleiner dan die 1 op de 250 miljoen dat Proxima Centauri al gedoofd is.
Van de ster Betelgeuze wordt verondersteld dat hij "ieder moment" kan ontploffen. Daarmee wordt bedoeld dat de ster zoals we hem waarnemen, zo instabiel is dat hij binnen enkele duizenden jaren een supernova zal vormen. De afstand tot deze ster is ca. 640 lichtjaar. Dus misschien heeft die explosie al plaatsgevonden en is het signaal van die gebeurtenis naar ons onderweg.
Maar Betelgeuze is een uitzondering. De meeste sterren die we met het blote oog kunnen waarnemen zullen nog minstens 100.000 jaar blijven leven, terwijl de afstand niet groter dan enkele duizenden lichtjaren is.
WimNobel