Als ster op een hoogte staat van 10 graden hoeveel centimeter is dat boven de horizon?

Stel een ster staat op 10 graden hoogte kun je dan ook bepalen hoeveel centimeter deze boven de horizon staat. Wel te verstaan vanuit je eigen perspectief met een liniaal in je hand. Ik vermoed dat het wel kan maar hoeveel cm zou 10 graden zijn?

3 jaar geleden
1.7K
LeonardN
3 jaar geleden
Waar ga je die liniaal houden?
erotisi
3 jaar geleden
voor je ogen in je hand
LeonardN
3 jaar geleden
Hoeveel cm van je oog verwijderd?
Zie je niet in dat je vraag niet echt snugger is en totaal afhankelijk van de positie van de liniaal?!
erotisi
3 jaar geleden
ok stel je houdt de liniaal 30 cm voor je.
LeonardN
3 jaar geleden
Dan zal dat dus een andere waarde geven dan als je het op 1 cm of 31 cm of 100 cm houdt, dus er is geen antwoord op je vraag.
Zelfs gegeven een liniaal is een antwoord niet echt correct. Het is dezelfde onbeantwoordbare vraag als:
Als je een map van Nederland maakt, hoe groot is dan Amsterdam?
Of nog mooier, hoe breed zijn honderd pixels? "Dus de ster bevind zich op 6 cm hoogte? (Dus a ≈ 5,29)"
Nee, uiteindelijk kan je met die methode namelijk elke willekeurige lengte pakken tot je arm zo lang is dat deze onder de ster komt, en je de "werkelijke" afstand in lichtjaren zou kunnen pakken. Maar aangezien je niet weet wat de werkelijke afstand is tussen jou en de ster kan je dat dus niet zomaar bepalen.
Shilinkjet
8 maanden geleden
Nee LeonardN en anderen, exact de afstand in mm aangeven is moeilijk, maar wel op een manier dat je er in cm mee kunt werken.
Ik doe het zo: recht boven je hoofd is 90 graden. Hou een rolmaat in je uitgestrekte hand en trek met je andere hand de rolmaat uit. Kijk hoeveel cm recht boven je hoofd is.
In mijn geval 92 cm bij een armlengte van 60 cm.
Dus 1 graad is ongeveer 1 cm. En 10 graden is dan 10 cm. Ik geef toe, het is niet erg nauwkeurig, maar altijd beter dan zeggen dat het niet mogelijk is.
LeonardN
8 maanden geleden
Als je een rolmaat in je hand houdt zou je oneindig ver die rolmaat uit moeten trekken voor je recht boven je hoofd uitkomt. Of beter gezegd daar kom je nooit. De lijnen zijn namelijk parallel. Of als je hem niet parallel houdt, dan is de vraag HOE schuin hou je hem? "1 cm. En 10 graden is dan 10 cm"
Dat kan niet kloppen. Of ik snap totaal niet wat je voor ogen hebt. Kan je er een tekening van maken? Het hele concept slaat hoe dan ook op kaas. Het heeft niet te maken met nauwkeurigheid, maar met het feit dat het niet kan omdat je niet weet waar je relatief aan moet meten. Jouw uitgestrekte hand is niet die van mij. Uiteindelijk kan je elke maat in centimers krijgen die je zo'n beetje wil afhankelijk hoe ver je de liniaal van je ogen verwijderd.

Antwoorden (1)

Dat is helemaal niet met centimeters of meters aan te geven. Ga zelf eens buiten staan als b.v. de maan schijnt en zoek een plaats op waar je de maan net op het topje van een lantaarnpaal kunt zien. Ga dan een paar stappen naar achter: de maan staat hoger t.vo.v. de top van de paal. Zet enkele stappen naar de paal toe en de maan staat dan lager.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
erotisi
3 jaar geleden
maar de vraag was tov de horizon
LeonardN
3 jaar geleden
@erotisi Dat maakt voor het idee niet uit.
Weet je wat ook kan doen.
Pak twee objecten met verschillend hoogte.
Ik heb hier een drinkglas ~15cm hoog en een lucifer doosje ~6cm hoog.
Ik plaats ze op de tafel.
Hoogste voorwerp (glas) het verst weg
Laagste voorwerp (luciferdoosje) tussen hoogste en mij.
Oog hou ik op hoogte tafelblad.
Nu kan ik dat luciferdoosje ergens positioneren zodat deze net zo hoog lijkt als het glas. Maar je kan natuurlijk niet zeggen DAT het luciferdoosje net zo hoog is als het glas.
Nu kan je het tafelblad als gelijke zien van de horizon, zeg maar lijn b in de afbeelding van KeesWim.