Waarom bestaan er schrikkelseconden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weinig mensen weten dat er geen schrikkeldag is in een eeuwjaar niet deelbaar door 400. Dus 1900 had geen schrikkeljaar en 2100 ook niet.

Het beste antwoord

Om de zelfde reden als het scrikkeljaar, nl: De kalender zoals de mensheid die gebruikt loopt niet in de pas met de wisselling van de seizoenen, het loopt zelfd per 4 jaar 1 dag en enkele seconden uit elkaar. Dus word er telkens gecorrigeerd, door de schrikkel dag en de schrikkel secondes toe te voegen. Zo niet, zou op een gegeven moment de zomer en winter volgens de kalender, op verkeerd moment beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De schrikkelseconde heeft natuurlijk weinig te maken met het feit dat je anders eens zomer en winter gaat omgooien....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een geheel plaatje net zoals jouw uitleg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, een schrikkelseconde heeft helemaal niets te maken met een schrikkeldag. Geen totaalplaatje dus.

Andere antwoorden (2)

Ten onrechte wordt soms aangenomen dat schrikkelsecondes dienen om de kleine afwijking in de gregoriaanse kalender te corrigeren. Aangezien die afwijking betrekking heeft op de rotatie van de aarde om de zon, moet dat echter opgelost worden met een schrikkeldag.

Een schrikkelseconde heeft niet te maken met de rotatie van de aarde om de zon maar om het verschil tussen een zonnedag en een uurwerkdag: Een schrikkelseconde is een seconde die aan de kalenderdatum/tijd toegevoegd wordt om het verschil in lengte tussen de gemiddelde zonnedag en de uurwerkdag (24 uur) te corrigeren. Onder een zonnedag verstaan we de tijdsduur tussen twee opeenvolgende momenten dat de zon z'n hoogste punt bereikt. De middeling vindt plaats over een heel jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je lang genoeg wacht en waar hebben we het over ? het heelal, natuurlijk loopt het dan scheef!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel blijven roepen maar jouw antwoord is hartstikke fout.
Om onze huidige tijdsaanduiding, eenvoudig te houden.
De rotatie van de aarde is niet gelijk aan 24uur. De baan rond de zon is geen 365 dagen. Daarbij komt ook nog dat door het gebruik van steeds betere metingen (atoomklokken) de dag preciezer kan opgemeten worden.
Nu zou men de uurwerken, kunnen maken met de precieze tijd, maar het is onmogelijk om zulke uurwerken te fabriceren omdat die veel te duur zouden worden en niemand heeft iets aan uurwerken die op duizendste (of nog juister)
van een seconde werken.
Het belangrijkste is dat iedereen, op gans de wereld, de zelfde tijd hanteren (eventueel aangepast aan de tijdzone).
Daarom heeft men een gestandaardiseerde tijd (Greenwich) ingevoerd.
In feite heeft men de tijd afgerond, met het gedacht dat het beter is om in plaats van de juiste tijd, te gebruiken (te onpraktisch), op bepaalde tijden (schrikkeljaar en seconden), de tijd aan te passen.
In bv de wetenschap, GPS, ruimtevaart, sterrenkunde gaat men de exacte tijd gebruiken omdat men daar wel gebaat is met de juiste tijd. Het verschil van 1 dag op 4 jaar is gigantisch in het heelal. Bv een ruimteverkenner na 8 jaar 2 dagen te laat komt op een punt waar hij normaal een duwtje zou krijgen van een planeet.

Voor het bepalen van de tijd gebruikte men eerst de zon. Men nam de tijd wanneer de zon, voor de tweede maal voorbij een meridiaan, kwam. Hierdoor onstond de zonnedag. Nauwkeuriger kan men deze methode toepassen met en ster. Hierdoor onstaat een Sterrendag ( 23 uur, 56 minuten en 4,09 sekonde )
Robby BB