Heeft de Plutomissie al iets opgehelderd over de ontwikkeling van de aarde?

De recenlijke missie naar pluto was oa ingegeven om door de ongerepte natuur van pluto iets over het ontstaan van de aarde te weten te komen maar is daar al iets uit voortgekomen?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Tijdens de Pluto flyby van New Horizons zijn in korte tijd zeer veel opnamen gemaakt en ook andere metingen gedaan. Al die gegevens zijn in het geheugen van het ruimteschip opgeslagen. Vanwege de grote afstand kan dit maar met een beperkte bitrate naar de aarde worden overgeseind.
Daar aangekomen moeten de gegevens worden geïnterpreteerd, geanalyseerd en moeten theorieën worden opgesteld om de waargenomen verschijnselen te verklaren.
Naar verwachting zal pas over anderhalf jaar een overzicht worden gepubliceerd met de belangrijkste bevindingen.
Toch kunnen we nu al een paar onverwachte vondsten melden. De belangrijkste is dat Pluto een jong en zich vernieuwend oppervlak heeft. Dat kun je zien aan de afwezigheid van kraters. Ook de aanwezigheid van bergen, een ijskap en een stikstofatmosfeer zijn verrassend. Zie de bron voor zes spectaculaire ontdekkingen die nu al gedaan zijn.
Of we daarmee ook meer inzicht krijgen in het ontstaan van het zonnestelsel en dus de aarde? Ik wacht met spanning de publicaties af…
WimNobel