als er een meteoor door de ringen van saturnus raast, dan zijn volgens mij de ringen verstoort, valt dat hele zooitje dan op de planeet..?

Toegevoegd na 9 minuten:
..ik bedoel dan een dominoEffekt, al die zwevende rotsen of steentje gaan denk ik dan tegen elkaar aan ketsen als een biljardbal voluit.. zodat alles in de war is en de zwaartekracht van Saturnus al die ringen nu tot zich trekt. of blijven de ringen bestaan maar dan in een andere vorm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

"Dat hele zooitje" is zo groot dat een meteoor gemiddeld niet zo'n ravage kan aanrichten. We is het zo dat de maan van Saturnus, (Mimas) als een stofzuiger werkt
en er daardoor nogal wat ruimte zit tussen de "A" en "B" ring.

de D-ring, 7.500 kilometer breed
de C-ring, 17.500 kilometer breed
de B-ring, 25.500 kilometer breed
de A-ring, 14.600 kilometer breed
de F-ring, 30 - 500 kilometer breed
de G-ring, 8000 kilometer breed
de E-ring, 300.000 kilometer breed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor. Al zien die ringen er vanaf hier heel solide uit, ze bestaan uit losse brokstukken met veel tussenruimte. Als daar iets doorheen raast, dan kan het zijn (maar het hoeft niet) dat er iets geraakt wordt. Dan zal het geraakte brokstuk wel van richting veranderen. Het komt dan misschien in een andere baan terecht, of gaat richting Saturnus of juist de andere kant uit, de ruimte in... Maar verder blijven de ringen gewoon intact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De invloed van de zwaartekracht van de meteoor die zo snel door de ringen raast is minimaal denk ik, omdat hij zo een hoge snelheid heeft ten opzichte van de ringen. Het aantal kleine brokstukjes dat hij zal raken is ook minimaal denk ik. De brokstukken die verstoord zijn zullen zich naar verloop van tijd weer naar de schijf gaan begeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst en vooral is een meteoor materiaal, dat een dampkring binnendringt, verbrand en daardoor een lichtspoor nalaat. Een meteoriet is dan het gedeelte dat op de oppervlak terecht komt.
Dus wat jij wil zeggen is, dat er materiaal, bv asteroide, door de ringen gaat.
Alles hangt er van af hoe groot de stukken zijn. Meestal zijn de deeltjes die dan een meteoriet in wording zijn, hier op aarde, maar stofdeeltjes.
Die zullen geen schade toebrengen aan de ringen. Hoe groter de delen hoe groter de kans dat ze stukken in de ringen raken. Alles hangt ook vanaf in welke hoek zij de ringen raken. Als de ring op de platte, dus breedste zijde wordt geraakt dan zullen niet veel delen geraakt worden. Als een zeer groot brokstuk de ringen langs de zijkant binnendringt en zo door alle ringen gaat dan ken er wel veel schade aangericht worden en dan kan er mogelijk een kettingreactie volgen die na verloop van tijd de ringen laat verdwijnen, maar dat zal dan niet van vandaag op morgen zijn maar over duizende of miljoen jaren en dan spreken we over een heel groot object.
Vergeet ook niet dat nu al de ringen aan het veranderen zijn en waarschijnlijk gaan samenklonteren tot mannen. Zo'n proces kan dan versnelt of vertraagt worden door door een verstoring van de ringen.
In ons heelal, zeg nooit , nooit, maar de steen, van het voormaat waarvan u hier op aarde een meteoor ziet, zal niet veel indruk maken op de ringen.
Maar er bestaat zoiets als het Butterfly, waarvan men zegt dat er ergens op de wereld een vlinder begint te vliegen er door de beweging in de lucht, die hij veroorzaakt het mogelijk is dat er ergens anders op de wereld, na onbepaalde tijd, een catastrofe plaatsvind.

Samengevat, zeer onwaarschijnlijk maar niet 100% uitgesloten
Robby BB