Telescoop bresser exclusive 80-200 mm: is dat een leuke telescoop voor iemand die zo nu en dan naar de hemel wil kijken?

Ik kan een breder telescoop (2e hands voor 100 euro) kopen. En ik vraag me af of dat een geschikte telescoop is voor iemand die zo nu en dan naar de hemel wil kijken (bijv. de maan)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Helaas was ik te laat: al verkocht. Maar ik weet nu wel iets meer over telescopen en wat erbij komt kijken.

Het beste antwoord

Ja, wel als je af en toe (dus niet heel veel) naar de sterren wilt kijken. Ik heb niet het idee dat er een automatische volginrichting op zit (sterren komen immers op en gaan onder, door de draaiing van de aarde lijken ze zich langzaam langs het firmament te bewegen; zo' n volginrichting compenseert dus de draaiing van de aarde zodat een object waarnaar je kijkt niet uit je beeld schuift). Zie bron 1. Een telescoop zonder zo' n inrichting is voor meer serieus sterrenkijken niet geschikt. Natuurlijk kun je ook met de hand een ster volgen, maar uit ervaring weet ik dat je dat wel zat wordt.

Met de prijs is niets mis (mits hij in orde is) en bedenk dat je ook goed vogels e.d. kunt kijken, als je bij een grote plas of een meer gaat staan. Erg belangrijk ook is het onderstel (driepoot) waar hij op staat. Dat moet stevig zijn en niet te veel trillen als het een beetje waait.

Verder kun je het best kiezen voor een equatoriale opstelling. Ik zie dat de telescoop 2 draaiassen heeft: een daarvan richt je exact op de noordpool van de hemel (de Poolster staat daar wel dicht bij, maar staat niet exact op de noordelijke hemelpool). Die laat je verder onaangeroerd. Met de andere as kun je daarna instellen op alle objecten zolang ze maar boven de horizon zijn. zie bron 2.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thnx voor het antwoord.