Hebben sommige planeten andere materialen die op aarde nooit zijn geweest?

Dus bijvoorbeeld dat ze iets anders hebben ipv water, dat die planeet andere vloeistoffen en materialen heeft in tegenstelling tot de aarde.
Of kan dat nog niet onderzocht worden zonder een monster mee te nemen

2.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Zoek eens naar Mars InSight, van NASA. Die is momenteel druk bezig met Mars onderzoeken, en gaat ook boren IN de planeet, om allerlei data te verzamelen.

Het beste antwoord

Nee... en toch ja....

Het periodiek systeem der elementen is, als ik mijn natuurkunde leraar mag geloven, ooit eens ontstaan in de tijd dat er nog gaten in zaten. Nog niet alle elementen waren bekend.
Later zijn alle gaten opgevuld geraakt. Ook is er nooit een element gevonden dat niet op zijn plaats in het systeem past.
In zéér bijzondere omstandigheden zijn wetenschappers er in geslaagd kunstmatig wat zwaardere elementen te laten ontstaan. Die elementen vervielen allemaal wel al na korte tijd. Maar er is aan die kant dus nog wat ruimte, maar die is zeer theoretisch en zeer klein.

Het systeem lijkt dus aardig compleet.

Dan is de vraag: komen al die elementen op aarde voor ?

Het antwoord is: ja, al is het wel een zoektocht geweest.

Helium werd b.v. eerder op de zon gevonden dan op aarde.
Maar inmiddels zijn alle elementen ook op aarde aangetroffen, al zijn sommige wel erg zeldzaam.

Als alle elementen op aarde voor komen, is daar dan alles mee gezegd ?

Nee !

Temperatuur en druk spelen ook een grote rol.

Waterstof, b.v. komt op aarde voor, maar in gasvormige vorm, of in verbinding met andere elementen. Samen met zuurstof vormt het b.v. water.
Op een planeet als Jupiter is de druk zo zwaar dat het waterstof ook in andere vormen voor komt.
De druk is op een diepte van drie duizend kilometer al gestegen tot zo'n negentigduizend atmosfeer. Eén atmosfeer is de luchtdruk op het aardse zeeniveau. Door die enorme druk van negentigduizend atmosfeer is de waterstof geheel vloeibaar geworden. Op 25.000 kilometer diepte is de temperatuur gestegen tot 11.000°, terwijl de druk 3 miljoen atmosfeer bedraagt. Dat is zo'n ontzettende druk, dat waterstof zeer vreemde eigenschappen krijgt. Eén van die eigenschappen is dat het een goede elektrische geleider wordt. Normaal gesproken zijn alleen metalen goede geleiders. Daarom noemen we die toestand van waterstof metallische waterstof.

Dit zullen we op aarde in zijn natuurlijke vorm niet mee maken.

Er zijn dus wel verschillen tussen de planeten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ wauw, wat een mooi antwoord!

Andere antwoorden (2)

Nee, alle stoffen die daar zijn komen ook op aarde voor.
Wat meestal voor komt is water (H2O), ammoniak (NH3), koolzuurgas (CO2) en zand (SiO2), net als op de oer aarde.
Reddie
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
'Wat meestal voorkomt is water', wat een kletskoek!
Reddie
5 jaar geleden
@paulus811,
Waterstof is het meest voorkomende element in het heelal.
En lichte elementen komen ook redelijk vaak voor. Dus meestal ook water.
En dan heb ik het niet over oceanen, maar in zekere hoeveelheden.
De kans is klein, maar theoretisch is het mogelijk.
Er zijn veel manieren waarop atomen zich kunnen binden om exotische nieuwe verbindingen te vormen, en we hebben niet elk daarvan ontdekt.
Sommige verbindingen kunnen alleen worden gevormd onder extreme omstandigheden die we normaliter niet op aarde zien.
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ inderdaad, als je ziet hoe de wetenschap ontwikkelt (vooral de laatste decennia), zou het me geeneens verbazen als de kleine kans waarheid wordt.