Hoe snel reist de aarde door de ruimte?

Dan bedoel ik hoe snel de aarde om de zon beweegt/draait.

1 volledige omwenteling om de zon duurt 365,25 dagen (schrikkeljaar al verdeeld). Dat is 8766 uur. De afstand die de aarde in dat jaar aflegt weet ik niet. Daarmee zou je de snelheid van de aarde uit kunnen rekenen. Wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

De gemiddelde afstand tussen aarde en zon is 149,597,890 km. Dan reist de aarde een afstand van 2*Pi*(149,597,890)km. De snelheid is dan
2*Pi*(149,597,890)km/jaar
Dat is zo grofweg 107,300 km per uur.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde reist toch niet in een cirkel rond de zon, ik dacht dat de aarde in een elliptische baan rond de zon draaide... Dan zou de berekening met Pi niet helemaal opgaan.
AWM
14 jaar geleden
Het is bijna een perfect cirkel. Ietwat elliptisch met een afwijking van 5000 km. Dus de formule benadert de werkelijkheid voldoende.
Cryofiel
14 jaar geleden
Inderdaad, de niet-ellipticiteit is erg klein.
AWM
14 jaar geleden
Zo een 3.3%
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, 't is inderdaad genoeg om duidelijk merkbaar te zijn voor de gemiddelde aardbewoner. Vooral begin januari.
AWM
14 jaar geleden
Misverstand. De jaargetijden worden niet veroorzaakt door dat kleine afstandsverschil.
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Ik had het dan ook niet over de seizoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1

Andere antwoorden (4)

De snelheid bedraagt ca. 29783 km/s

Toegevoegd na 5 minuten:
29,783 KM/s komma vergeten. Overigens is deze snelheid gemiddeld daar de aardbaan elliptische is. Dicht bij de zon wat sneller op het verste punt van de zon wat langzamer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Zoals in de Galaxy song van Monty Python al gezegd wordt: 'It's orbiting at ninety miles a second, so it's reconed, the sun that is the source of all it's power'.
Dus 90 mile/seconde, en volgens de Wikipedia:
De afstand tot de Zon bedraagt gemiddeld bijna 150 miljoen km en de snelheid waarmee de Aarde om de Zon beweegt is 29783 km/s

Best wel snel, he?

Toegevoegd na 16 minuten:
Jeetje, die komma komt niet mee met het kopieren! Het moet natuurijk zijn 29,783 km/s. En die gasten van Monty Python zingen ook echt NINETEEN miles a second. Sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He Stippel je maakte de zelfde vergissing als ik moet nog even een , geplaatst worden in de snelheid per seconde (:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op onze mannier hebben we elke dag oud en nieuw. Wel gezellig natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank! Suffe actie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Op dit moment hebben we niet genoeg kennis / data om hier echt een antwoord op te geven.

Het heelal wordt steeds groter dus dat zorgt voor beweging. We draaien om de zon (die snelheid is wel uit te rekenen). Ons sterrenstelsel staat ook niet stil.

De snelheid is altijd relatief aan iets anders, om echt een goed antwoord te geven op deze vraag zou je dus een punt moeten hebben in de ruimte dat volledig stil staat. Aan de hand van dit punt zou je dan weer kunnen afleiden wat onze snelheid is.

Toegevoegd na 35 seconden:
Dit is natuurlijk een antwoord op je hoofdvraag, de vraag uit de toelichting is hierboven al beantwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan geen cjifers voor je vinden maar naast de snelheid waarmee de aarde om de zon beweegt zijn er nog andere bewegingen van de aarde. De snelheid is dan ook een combinatie van :

- Beweging om de zon
- Beweging van de zon in het melkwegstelsel
- Beweging van het melkwegstelsel weg van het midden van het universum

Nu kun je deze getallen niet zomaar bij elkaar optellen. We bewegen momenteel misschien naar het stuk van het melkwegstelsel toe dat het dichtst bij het midden van het universum is, dan bewegen we langzamer dan wanneer we de andere kant in gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Het universum kent geen midden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgaande van de Big Bang-theorie en een uitdijend universum is er wel degelijk een punt waarvandaan alles is gaan bewegen. Dat zou je het midden kunnen noemen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee. Uitgaande van de big bang en een uitdijend universum, is er nog steeds GEEN midden aan te wijzen. Geen enkel punt is het middelpunt. Alle punten zijn gelijkwaardig.