Bestaat er ook een anti-universum?

Ik kwam hierop via het woord anti-materie. (Heb hierover eigenlijk meer vragen, maar ik ben bang dat men dat te veel van het goede gaat vinden omdat het geen uitleg is; vragen zoals bestaat een anti-universum uit alleen anti-materie of heeft een anti-universum ook weer "normale"materie en anti-materie. Deze vragen ( los van de vraag of een anti-universum ook "eigen dimensies"heeft) laat ik dus maar even voor wat het is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaan allerlei ideeën over parallelle universa, multiversa, verborgen dimensies en ook anti-universa. Het probleem met al die theorieën is dat het niet te bewijzen is, omdat het ver buiten de mogelijkheden van onze waarneming ligt. Toch kunnen we met zekerheid zeggen dat er in het waarneembare heelal geen grote gebieden bestaan die geheel uit antimaterie zijn opgebouwd.
In theorie zouden er planeten, sterren en hele sterrenstelsels uit antimaterie kunnen zijn opgebouwd. Die zouden licht kunnen uitzenden dat we niet kunnen onderscheiden van licht van gewone materie. Maar als gewone materie en antimaterie met elkaar in aanraking komt dan ontstaat er een intense straling door annihilatie. We kunnen uitrekenen dat op de grens van materie- en antimateriegebieden daardoor een waarneembare gamma-gloed zou ontstaan. Zelfs als dat grensvlak zich in de ijle ruimte tussen de sterrenstelsels zou bevinden. Zo'n gloed is echter nooit waargenomen.
Vermoedelijk is het heelal veel groter dan het gebied dat we kunnen waarnemen. Het is niet uit te sluiten dat er achter de waarnemingshorizon antimateriegebieden bestaan. Maar er is geen manier om daar achter te komen.
WimNobel