Het is mogelijk dat een object enige tijd in of rond het tweede Lagrangepunt verkeert (Ruimtetelescopen) en daardoor een permanente zonsverduistering beleeft. Dit punt is echter niet stabiel, banen rond het tweede Lagrangepunt zijn metastabiel, dus daar kan wel enige tijd een object verkeren. Een planeet op L2 aantreffen is vanwege de instabiliteit erg onwaarschijnlijk, c.q. onmogelijk.

Toegevoegd na 19 uur:
Omdat het Langrangepunt van de Aarde erg ver weg ligt wordt de zon niet volledig bedekt door de Aardschijf, voor L2 van Jupiter geldt dat echter niet, zodat je daar wel een permanente totale zonsverduistering kan beleven.
(iemand heeft het rekenwerk hier al gedaan voor Jupiter
http://www.exisle.net/ESP/mb/lofiversion/index.php?t39856.html )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou zeggen van wel althans in ons zonnestelsel op pluto wat minder want die staat een eind weg van de zon (daar zie je een heel kleine zon ) en rond sommige planeten hangen gas wolken en stof dus dan blijft het donker .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pluto hond van goofy :) Dwerg planeet , planeet !verste en laatste ontdekte planeet van ons zonnen stelsel .
Planeten die om andere sterren draaien staan zover weg dat dat de zon (onze ster) daar niet schijnt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het schijnen van de zon wordt bedoeld het licht die van de zon af komt. Aangezien licht een ander woord is voor de frequentie van het elektromagnetische straling die wij met onze ogen kunnen zien, is het antwoord nee.

Hoe verder een lichaam van een ster af gaat, hoe roder de ster wordt voor dat lichaam, dit heet ook wel het Doppler effect. Als er geen Doppler effect zou zijn zouden wij alle sterren in ons universum zien met het menselijk oog. Dat zou dus betekenen dat onze zon ook op alle planeten in ons universum zou schijnen, maar dat doet het dus niet door het Doppler effect.

Dit is misschien nog wel een interessante video om te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=gxJ4M7tyLRE
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat je onder iedere planeet verstaat. Als je bedoeld, iedere planeet die lid is van ons zonnestelsel dan is het antwoord ja. Als je bedoelt iedere planeet in het universum dan is het antwoord nee. De zon zal door stofwolken in veel gebieden niet zichtbaar zijn en vanaf een bepaalde afstand niet meer als individuele ster zichtbaar zijn zodat je eigenlijk niet meer van schijnen kunt spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel indd de bekende planeten Saturnus, Pluto, Mars.. Enz.
Snap ook wel dat de zon ook maar een klein lichtpuntje is in het oneindige sterrenstelsel. En dat hij niet alles beschijnt. Maar de sterren die wij kunnen waarnemen woden toch beschenen door de zon?.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, anders zouden we ze niet kunnen waarnemen