Wat voor apparatuur kregen ruimtesondes uit de 20e eeuw allemaal mee?

Dus bijv. qua camera's, harde schijven etc. Waren deze nog wel voor die tijd extreem high-tech of was het ook het minimale en wat gebruiken ze nu voor technieken aangezien we nu 'veel' meer kennis hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Naar de Maan gingen TV camera's mee en gewone camera's met films. De Apollo missie vereiste wel een computer vanwege de noodzaak om de besturing te automatiseren, rekening houdend met onzekerheden. (Kalman filter, een bekend stuk toegepaste wiskunde).
De boordcomputer was ook een van de eerste die geheel uit geintegreerde circuits bestond. Je kunt dus wel zeggen dat er state of the art apparatuur meeging, hoewel wij het nu zouden zien als een aardige rekenmachine.

De programmatuur werd toendertijd zeer grondig getest, toch kreeg men tijdens de Apollo 14 missie te maken met een fout betreffende de hardware. De mogelijkheid van fouten was bekend, maar men besloot om de oude hardware te handhaven omdat het slechts één fout betrof, introductie van nieuwe spullen zou teveel tijd kosten en nieuwe fouten introduceren.

Op zich is er niet veel achterhaalds aan, alleen de miniaturisatie, en het beschikbaar komen van CCD's die beelden in allerlei golflengtes kunnen opvangen. Het stroomgebruik en de kloksnelheid waren niet zoals nu. Het duurde een eeuwigheid om beelden door te sturen. Ik zou nog wel een Hasselblad camera willen hebben die ze op de maan gebruikten, die is eigenlijk niet veranderd ten opzichte van tegenwoordig. In tegenstelling tot de doorgestuurde tv beelden zien de foto's met chemische film gemaakt er fantastisch uit. In wezen zijn digitale camera's nog steeds bezig met een inhaalrace ten opzichte van chemische film. Ook zien ouderwetse films als Lawrence of Arabia er eigenlijk beter uit dan de digitale films van tegenwoordig naar mijn smaak.

Qua fundamentele kennis is er eigenlijk niet zoveel veranderd, alleen de schaalgrootte verandert langzaam, naar het extreem grote en het extreem kleine. Wat miniaturisatie betreft kan er nog heel wat gebeuren, en zullen onze apparaten kinderspel zijn ten opzichte van die in de toekomst.

Voorlopig blijft het nog wel erg stil aan het quantum computer front, maar daar kunnen we wel weer een doorbraak verwachten zoals bij de eerste serieuze productie van transistoren (de eerste transistor was gepatenteerd in 1920 maar niet in productie genomen).
Misschien kunnen we ook nog wat van optische computers verwachten, waarschijnlijk wordt het op den duur iets een combinatie van optische en quantum computer. Ook geheugencapaciteit zal praktisch onbegrensd zijn bij het ontwikkelen van nanogeheugens.