Als je ooit eens op mars zou kunnen wonen,zou je dan ook naar de aarde kunnen "bellen"?

of doet dat signaal er te lang over om live te kunnen converseren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Deze vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden als je zou denken. Te beginnen met de afstand tussen de aarde en mars. Deze is niet constant, zowel de aarde als mars draaien om de zon, maar de aarde doet dat in 1 jaar en mars doet er 1,8 jaar over. Als aarde en mars toevallig aan dezelfde kant van de zon staan is de afstand slechts 60 miljoen kilometer. Staan ze op hun verst (het worst case scenario) dan is de afstand 380 miljoen kilometer.

Radiosignalen reizen met de snelheid van het licht. Het licht gaat met ruwweg 299 miljoen meter per seconde. Een snel rekensommetje met veel nullen boven en onder de streep die tegen elkaar wegvallen leert ons dan dat het signaal 1270 seconde, of een dikke 21 minuten onderweg is.

Dat is niet echt prettig voor een gezellig telefoongesprekje, maar informatieoverdracht is dus mogelijk.

We moeten echter nog wel even meenemen dat je niet zomaar radiofotonen door de zon kan schieten en verwachten dat ze aan de andere kant er weer uitkomen, dus eigenlijk is dit worst case scenario gesprek nog erger, de verbinding gaat niet gemaakt worden.

We zullen dus moeten bellen als aarde en mars aan dezelfde kant staan, let op dat dit best even kan duren als we op het verkeerde moment op mars zijn geland, maar de condities voor naar mars kunnen vliegen komen wel ongeveer overeen met naar mars kunnen bellen: de afstand moet toch minimaal zijn.

De afstand is dan (best case) zo'n 60 miljoen kilometer. De signaaloverdracht duurt dan nog maar een minuutje of 3 a 3,5. Nog steeds geen echt soepel gesprek, maar het gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de kans dat de zon precies tussen de aarde en mars in staat is niet heel groot, dus dat probleem zal zich niet vaak (en dan ook nog niet lang) voordoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"We zullen dus moeten bellen als aarde en mars aan dezelfde kant staan" Nee hoor; je kan via een satelliet (of radiostation op een ander hemellichaam) om de zon heen communiceren.

Andere antwoorden (5)

Ja, dat is mogelijk.
Dat gaat zo:

Aarde: Hallo! hoe gaat het daar?
4 minuten stilte
Mars: Heel erg goed! Het stormt hier vandaag. Bij jullie ook?
4 minuten stilte
Aarde: Nee, daar hebben we hier geen last van. Wanneer komen jullie weer terug?
4 minuten stilte
Mars: We gaan vandaag weg, dus we zien je weer over een maand of acht.
4 minuten stilte
Aarde: Tot dan! Dag!
4 minuten stilte
Mars: Dag!
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus dat wordt ook niet samen gamen met die latency :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jawel alleen moet elke 4 minuten op pause druken:D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!! "Het stormt hier" hahaha
WimNobel
11 jaar geleden
In het voorbeeld wordt het telefoongesprek tijdens oppositie gevoerd (afstand minimaal - lichttijd 4 minuten). Dat is echter niet het beste moment om een reis naar de Aarde te beginnen. Als je in 8 maanden over wilt zijn moet je een aantal maanden vóór oppositie vertrekken.
Ja, je kunt naar de aarde toe converseren en net zoals nu merkbaar is wanneer reporters in delen van de wereld met elkaar converseren en er een reactiepauze merkbaar is zal dat ook dan gebeuren. Alleen zal die reactiepauze iets meer zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets meer? Of echt een aanzienlijke factor meer?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jij rekening houdende met de huidige mogelijkheden wel een goed idee hebt gegeven over de intervalperiode tussen verzenden en ontvangen. Belangrijk is natuurlijk de afstand waarmee Mars van de aarde staat.
Nee, niet in de zin van telefoon pakken en nummertje draaien.
Laat staan gsm verkeer.
De enige communicatie met de huidige techniek is radioverkeer.
Je hebt dan wel te maken met de afstand en de tijd welke de signalen nodig hebben om deze te overbruggen.
Dus een vloeiend gesprek zal het niet worden.

Zie ook deze link;

http://www.qrg.northwestern.edu/projects/vss/docs/communications/zoom-messages.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ze hebben geen telefoonmasten op Mars dus je kunt geen verbinding maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er zijn al veel antwoorden gegeven (de meeste zijn ook goed)

Je zou ook niet gewoon met je mobiel ff naar aarde bellen. Daar heb je wat krachtigere apparatuur voor nodig. maar mogelijk is het zeker en als de tijd eenmaal aanbreekt zal het moegelijk zijn.

we zouden zelfs als oplossing satellieten of kleine ruimte stations tussen aarde en mars kunnen plaatsen en voor die keer dat we aan de andere kant zijn van de zon kunnen we ook nog satellieten in onze eigen baan planten die in contact staan met elkaar. Het zelfde kunnen we doen met de baan van Mars