wat gebeurt er als er 2 planeten tegen elkaar botsen?

Ik zat wat vragen te lezen op Goeievraag.nl en ik las dat Uranus een andere richting draaiden doordat Uranus misschien een botsing met een andere planeet heeft gehad dus ik vroeg me af wat er dan met die planeet zou gebeuren wat planten zijn toch groten dingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Dat hangt er van af.
Wanneer we de Aarde vandaag beschouwen zou dat catastrofaal zijn voor het huidige leven.
Men oppert de mogelijkheid dat de Aarde ooit gebotst is met Theïa (een planeet de grootte van Mars) en dat uit het puin dat in de ruimte geslingerd werd , de Maan zou zijn ontstaan (is wel theorie , niet bewezen)
Hetzelfde geldt voor Uranus, Neptunus , Mercurius en mogelijk zelfs Venus .Maar geen enkele botsing is daadwerkelijk bewezen. Neptunus heeft de grootste kans : een verklaring van het switchen van de baan met Uranus.
Bij Uranus wordt een 'mogelijke' botsing in verband gebracht met de baan rond haar as.
Bij Mercurius wordt het dan weer in verband gebracht met het vrijwel ontbreken van een mantel...die zou zijn uiteengespat door een botsing , zodat alleen de ijzerkern zou zijn overgebleven
Bij de Aarde : de Maan
Maar het zijn allemaal veronderstellingen : geen enkele botsing is bewezen.
Het is wel zo dat bij het ontstaan van ons Zonnestelsel er veel meer planeten waren en de banen waren nog niet duidelijk : een soort chaos.
Vele planeten zouden in het begin een samenklontering geweest zijn van materie ....in sommige gevallen zou dat niet gelukt zijn : onder andere Ceres ...zou nooit gevormd zijn : dat zou de asteroïden gordel tussen Mars en Jupiter kunnen verklaren.
Op Aarde zou een meteoor ingeslagen zijn van 20 km doorsnede ...en die zou 65 miljoen jaar geleden , 90% van het leven op Aarde verwoest hebben (Dinosauriërs).
U kan u wel inbeelden wat het zou geweest zijn met een object dat honderden of duizenden maal groter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

bomen zijn over het algemeen groter dan planten. :)

als 2 planeten tegen elkaar botsen krijg je een 'knal' maar in de ruimte hoor je niets. een stille botsing dus.

als het echt frontaal is (dit kan niet, in een eerdere baan zouden ze elkaar schampen) klappen ze uit elkaar.

de brokstukken gaan hun baan in de baan draaien waar ze in weggeslingerd worden. de grote brokstukken dichterbij, en hoe kleiner hoe verder weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan hoe groot de andere planeet is en of het frontaal is of niet. Het verhaal gaat dat de maan ook is ontstaan door een grote brokstuk die de aarde heeft geraakt. Vaak is het zo dat er heel veel brokstukken loskomen. Die komen in een baan om de planeet. Denk bijvoorbeeld aan Saturnus en haat ringen. Dat was vroeger ook zo met de aarde. Uit deze brokstukken is een maan ontstaan. Maar dat is maar een theorie. Zie filmpje om een idee te krijgen hoe dat in z;'n werk kan gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
En verder kan de baan van de planeet veranderen of de polen kunnen ineens schuin of horizontaal liggen zoals bij uranus het geval is en bij de aarde ook ietsje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan krijg je een oorverdovend effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-DAAR KOMEN BROKKEN VAN!
Bij een frontale botsing van 2 planeten zal een groot deel der beide planeten gewoon verdampen.
-Een grotere planeet kan een kleinere planeet volledig verpulveren met als gevolg de reststoffen van grote hoeveelheden stof, puin en gruis.
-Net als bij elke botsing zal een minder frontale botsing of schampschot naar verhouding ook de schade minder zijn. Wel gebeuren er dan naar menselijke begrippen, toch reacties en gevolgen met zodanig krachten die voor ons verstand onvoorstelbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-De krachten die vrijkomen alleen al bij 'n aardbeving in Japan op schaal van richter met 8,9 die gaan al ons menselijk verstand te boven.
-Dit is maar of er niets gebeurd is in verhouding met 2 planeten die met elkaar botsen.
-Op papier kun je wel met getallen de sterkte berekenen van diverse krachten, maar dat wil nog niet zeggen dat ons menselijk verstand echt kan begrijpen hoe sterk we die krachten kunnen voorstellen.
-De kracht van een naaldhak op je blote voet mischien nog wel. Een olifant met een naaldhak op je voet gaat al je verstand van kracht te boven.
-Dit vermenigvuldigen met miljoenen of miljarden olifanten heeft totaal geen zin.
-Dat botsingen met planeten niets voorstellen met wat er allemaal echt in het heelal gebeurd, dat weet en geloof ik, maar het kunnen voorstellen naar menselijke begrippen was al in den beginne gestopt.
-Met het verstand iets voorstellen of berekenen zijn twee verschillende gegevens. Begrijpen we elkaar nu beter?
als dat gebeurt kan er net zoon knal komen als de oerknal dat heb ik een keer op internet gelezen